logologologologo
  • Főoldal
  • Galéria
  • Archívum
✕
Egy igazán csinos midibusz
2023-10-05
Büntetőügy lett az Ikarus buszok vásárlásából
2023-10-09

El Coloso – Egy kubai busz, ikaruszos fílinggel

Kategóriák
  • Észak és Dél Amerika, Kanada
Címkék
  • Coloso
  • Kuba

Az autóbusz-ipar és más iparágak fejlesztésében felbecsülhetetlen támogatást nyújtottak a KGST tagállamai, amelyhez Kuba 1972-ben csatlakozott. Az Ikarus közel két évtizedig részese volt a kubai tömegközlekedésnek. Saját, Kubában összeszerelt buszokkal, majd a selejtezett buszokból összeállított buszokkal. Ugyanis a kapcsolat az 1980-as évek végére a korábbi politikai és gazdasági struktúrák felbomlásával ért véget. A liberalizáció útjára lépett országok kormányai elkezdték felszámolni Kubával fennálló kapcsolataikat, felülvizsgálták a korábbi megállapodásokat, vagy egyszerűen leállították azok végrehajtását. Magyarország sem volt kivétel, amely gazdasági okokból beszüntetett Ikarus alkatrész szettek szállítása miatt leállt Kubában a 200-as típusra alapozott Giron buszok gyártása.

Rövid másfél év elteltével hazai tervezésű autóbuszok gyártását kezdték meg a Guanajay város összeszerelő üzemében. Ez az az üzem, amelyben több mint 10 éven át a Magyarországról érkezett kb. 6000 Ikarus összeállítását végezték.

A sokféle megoldás között, 1987-ben egy mutatós, korszerűnek látszó, mondhatnánk azt is elegáns új autóbuszt készítettek. A sorozatban a Girón XXII nevet kapta, de nem hivatalosan kolosszus (Coloso) névvel jelölték.

Egy idő után a típust tovább alakítgatták, és felszerelték az Ikarus 250 modernebb műanyag lökhárítóival.

Egy további modell T (Turismo) betűt kapott. 1991-ben ennek alapján egy elegáns, 50 üléses XXII TE (Turismo Especial) módosítást hoztak létre, amely (legalábbis külsőleg) nem volt rosszabb, mint a hasonló külföldi modellek. A busz ugyanabban az évben a IX. Nemzetközi Havannai Vásáron aranyérmet kapott. Ebből a típusból 74 példányt állítottak össze.

Az Ikarus bizonyos részegységek szállítását a Coloso gyártásához is felajánlotta, ám a kubai fél nem igényelte a magyar közreműködést. Ezt Havanna azért is utasította vissza, mert még 1992-ben is mintegy 80 millió rubel kubai kintlevősége volt az Ikarusnak.

A buszok gyártásához Mexikóból származó alkatrészeket használtak, illetve a megmaradt Ikarus alkatrészeket.

Kapcsolódó cikkeink:

Olyan, mint egy latin-amerikai szappanopera

…És akkor Kubában felbukkantak az Ikarus buszok
Share
0

Olvassa el ezt is

2025-01-31

Világra szóló Ikarus siker lett volna…


Olvass tovább
2024-06-30

A Gambler 500-on száguldozott egy Crown-Ikarus 286-os


Olvass tovább
2024-04-14

Az Ikarus első „hídfőállása” Dél Amerikában.


Olvass tovább

Comments are closed.

Kategóriák

  • Afrika (23)
  • Ázsia (26)
  • Észak és Dél Amerika, Kanada (22)
  • Európa (81)
  • Közel-kelet (18)
  • Minden más (61)

Legutóbbi cikkeink

  • Ikarus buszok az ENSZ szolgálatában
  • Elvtársias Ikarus üdvözlet
  • A függetlenség érzése az Ikarus buszok színében
  • Líbia, két évtizedes Ikarus sikertörténet
  • Még jó, hogy a kísérleti időszakban nem szállt el a busz, mint egy rakéta

Címkék

Albánia Bulgária E91 E94 Egyiptom Eltűnt buszok Finnország Görögország Ikarus 30 Ikarus 31 Ikarus 180 Ikarus 259 Ikarus 260 Ikarus 280 Ikarus 281 Ikarus 283 Ikarus 293 Ikarus 412 Ikarus 543 Ikarus 577 Ikarus 620 Indonézia Irak Irán Isztambul Kairó Kuba Kuwait Kína Lengyelország Lettország Mexikó Mozambik NDK REEM Repülőtéri busz Svédország Szovjetunió Taipei Tajvan Teherán trolibusz Tunézia Törökország USA
© 2025 Ikarus Világ | Minden jog fenntartva.