Ikarus buszok a távoli északon
2023-10-1715 év börtön az Ikarus-Orion buszokért cserébe
2023-10-17A régi gyári feljegyzésekből azt lehet kikövetkeztetni, hogy nem igazán ugrott a kubai közlekedési tárca a magyar Ikarus csuklósra. Ugyanis 1976 januárjában átvitetett a MOGÜRT egy új Ikarus 280-ast. Utoljára a 60-as években vettek Ikarus 630-asokat. (Erről ITT olvashat!)
Az „Acordeon Hungaro”, vagyis a Magyar Harmonika, ahogy a havannaiak elnevezték kísérletképpen üzemelt több, mint két hónapig. Ez volt a kubai főváros utcáin az első magyar gyártmányú Ikarus csuklós busz. Vizsgálták a kubaiak, hogy megfelel-e a havannai út- és forgalmi viszonyoknak, a klimatikus követelményeknek. A 160 férőhelyes busz a főváros leghosszabb autóbusz útvonalán közlekedett sokáig. A tesztbusz mégsem indította be az üzletet, aminek oka ma már jól ismert. Ugyanis alig néhány évvel korábban szerződött Kuba a francia Berliet céggel, sok busz érkezett a karibi szigetországba, illetve a 60-as évek közepén több tucatnyi General Motors TDH-4509-es buszt újítottak fel. (Ezek a forradalom előtt kerültek Kubába.) Azután, ahogy fejlődött Havanna, és öregedtek a buszaik, ismét aktuális lett a szocialista Magyarország ajánlata. 1980 novemberében a karib-tengeri szigetországban megjelentek az első menetrendszerűen közlekedő Ikarus buszok. Az Ikarus 630-asok után, ezzel kezdődött a kubaiak és az Ikarus kapcsolatának egy újabb, konstruktív mindkét fél számára kedvelt fejezete.
A járműipari történet következőfejezete 1982-re datálható, amikor Havanna útjain ismét felbukkant a „hernyó”, az Ikarus 280-as, amelyből 4 darab érkezett Havannába. Nagy sikert aratott, a több utas szállításának lehetősége pedig lökést adott egy komolyabb üzletnek.
1984 júniusában a MOGÜRT és Kuba 34 millió rubeles szerződése értelmében 1985-től Girón XVI néven, az Ikarus 280-as pontos másának gyártása kezdődött.
Az Ikarus és a Csepel Autógyár szakembereinek közreműködésével Havanna közelében létesült autóbuszgyár a 80-as évek közepén már napi öt autóbuszt bocsátott ki, amelyek gépészeti egységeit és karosszériaelemeit a magyar gyárak exportálták.
Kubában akkoriban már több mint 1600, a helyszínen összeszerelt Ikarus városi és távolsági autóbusz üzemelt, egyre nagyobb részt vállalva a főváros, Havanna tömegközlekedésében is. 280-asból összesen 639 darab készült, ebből 200 darab KD formában.
Kapcsolódó cikkünk: