A koppintás nem jött be a kubaiaknak
2023-08-22Repült az Ikarus trolibusz
2023-08-23Lengyelországban az 1970-es évek közepén indult a Berliet-program, ami aztán nem váltotta be a reményeket.
Henryk Orzechowski mérnök, fejlesztési igazgató annak idején egy sajtónyilatkozatban azt mondta: — a francia licencbusz jó színvonalat képvisel, sajnos azonban a mi körülményeink között ezt gyakran nem tudjuk megfelelően kihasználni. A busz nehezen viseli el a túlterhelést (Varsóban ez néha háromszoros!), a lengyel utakat — na meg a gépkocsivezetőket. Az Ikarus 260-as ugyan kevesebb kényelmet nyújt az utasoknak, ám egyszerűbb vezetni, jobban bírja a mostoha útviszonyokat és az itteni sofőrök vezetési stílusát.
A műszaki igazgató szerint azért döntöttek annak idején a francia cég mellett, mert akkor csak a Berliet vállalta, hogy olyan konstrukciót dolgoz ki, amelyben felhasználhatják a már korábban megvásárolt licenceket.
Eközben a Jelcz és a magyar cégek már több mint tizenöt éve kooperáltak. A Wroclaw melletti gyár teljes hátsóhídigényét a győri Rába Művek elégítette ki, a Csepel Autógyártól pedig kormányműveket vásároltak. Később a Csepel Autógyárban készült 11 méteres alvázak, magyar motorral, kormányművel, gumikkal, akkumulátorral érkeztek Jelczbe. Itt a módosított Berliez-karosszéria, egyéb berendezés került az alvázra.
A lengyelek érdeke egyértelmű volt, amit egy akkori sajtónyilatkozat is megerősít: Jan Dalgiewicz mérnök, a Jelcz Autógyár vezérigazgatója elmondta — Egy Ikarus 260-as körülbelül 42 ezer rubelbe kerül. A Csepeltől vásárolt alváz ára a motorral, akkumulátorral, gumikkal, az összes szükséges berendezéssel együtt 24 ezer rubel.
Ez az összehasonlítás megmagyarázza, miért érdemes magyar alvázra szerelni a jelczi karosszériát és berendezéseket! A lengyel gyár végeredményben öt év alatt kilencezer ilyen buszt készíthet el. Ez lehetővé teszi, hogy megkétszerezze az autóbuszgyártást, s lemondjon eddig készített termékei egy részéről: a Star teherautó alapján gyártott munkásszállító buszokról, az elavult csehszlovák buszok gyártásáról.
Ez is egy adalék a lengyelek és az Ikarus több évtizedes stabil és korrekt kapcsolatához.