![](https://ikarusvilag.hu/wp-content/uploads/2024/03/376885947_2080524225658876_5017434368514435380_n-150x150.jpg)
Miért nem váltak be az ADA buszok
2024-03-19![](https://ikarusvilag.hu/wp-content/uploads/2024/03/crazy5-150x150.jpg)
Az olasz Ikarus 435-ös a ‘Crazy Bus’ nevet kapta.
2024-03-22Az Ikarus gyár történetének egyik érdekes – és egykor és most is sokakat érdeklő – fejlesztése a 290-es repülőtéri Ikarus 290-es. Ez volt az egyetlen teljesen hazai gyártású, szóló Ikarus busz, ami három tengellyel rendelkezett, ezen kívül sajátossága volt még a 200-as típuscsaládra szokatlan alacsony padló és a motor elől történő elhelyezése, amitől az első és meghajtott tengely a szokottnál jóval hátrább került, valamint az is, hogy a busz jobb kormányos volt.
![](https://ikarusvilag.hu/wp-content/uploads/2024/03/310732846_1837732669938034_7410354726514745249_n-1024x793.jpg)
Összesen 10 darab készült, amelyek közül 1981-82-ben 4 busz Mozambikba, 1 busz az NDK-ba, 1 busz Csehszlovákiába került, 4 buszt pedig itthon a MALÉV használt.
A buszok egy része nyomtalanul eltűnt, az is igaz, hogy sok év telt el az üzemszerű használatuk óta. A négy Moputóba került buszból egyről két évvel ezelőtt készült fotó. Az NDK-ba, a Berlin-Schönfeld Repülőtérre került Ikarus 290-es később az NDK megszűnése után felbukkant a Prágai Repülőtéren. Így ott már kettő szállította az utasokat, a fotók szerint még 1994-ig. A 4 magyarországi busz közül 3, már csak selejt formájában fellelhető, amelyekről fotó is készült.
Érdekességként érdemes megjegyezni, hogy az eredetileg a gyárból piros színnel, csíkozással kikerült buszokból is vett a MALÉV, ám nem sokkal később az igazgatóságon „leesett a tantusz”, hogy a MALÉV imázs-színe a kék és annak árnyalata.
![](https://ikarusvilag.hu/wp-content/uploads/2024/03/310515291_1837732666604701_1207473909811472603_n.jpg)
![](https://ikarusvilag.hu/wp-content/uploads/2024/03/310326222_1837732663271368_847217177872366845_n.jpg)
![](https://ikarusvilag.hu/wp-content/uploads/2024/03/311593259_1837738336604134_48333216434029e69815_n.jpg)
Három fotón a csehszlovák Ikarus 290-es látható, továbbá a Berlin-schönfeldi busz, amely később Prágában CSA feliratot kapott, továbbá a 4 Mozambikba került busz egyike a Moputói Repülőtér épülete előtt, valamint egy kék színű malévos busz, 1996-ban a ceglédi Volán bontóban, egy busz Csepelen egy kertben „beépítve” egy 2002-es fotón, valamint az egyik busz, szintén a 2000-es évek elején készült fotón, Budapesten a Közvágóhíd utcában, mint vegyesbolt.
![](https://ikarusvilag.hu/wp-content/uploads/2024/03/310508016_1837732603271374_6115598687038568990_n.jpg)
![](https://ikarusvilag.hu/wp-content/uploads/2024/03/310505107_1837732629938038_6082136512273427428_n.jpg)
![](https://ikarusvilag.hu/wp-content/uploads/2024/03/310460421_1837732606604707_5335066255736583942_n.jpg)
![](https://ikarusvilag.hu/wp-content/uploads/2024/03/306485502_1812160775828557_4579177271320092957_n.jpg)
![](https://ikarusvilag.hu/wp-content/uploads/2024/03/306135992_1812160779161890_2459179374741258628_n.jpg)