Egy szépséges kisbusz
2023-09-26Egy igazán csinos midibusz
2023-10-05A Taipei Északi Buszvállalat 2001-ben vásárolt 30 darab alacsonypadlós buszt. A magyar autóbuszmárka igazából nem volt ismeretlen Tajvanon, mert már 1992-ben vettek 560 darab Ikarus 260-ast. A helyiek elnevezése szerint a „magyar busz” a körülötte kipattant környezetvédelmi balhé miatt is ismerős volt.
Ezek a frissen vásárolt 412.05-ösök modern motorral, korszerű utastérrel, rögtön elnyerték a tajpei utasok tetszését, különösen azért, mert ez volt az első alacsonypadlós busz a városban, amit az idősebb helyiek különösen díjaztak. Meg kell jegyezni, hogy sajnos a buszok típusjelzés nélkül közlekedtek, csak a buszkedvelők tudták, hogy ezek IKARUS 412.05-ösök. A sikeres buszokat volt, aki kritizálta a gyenge teljesítményű klímaberendezés, a tetőn lévő kipufogócső, a motor zúgó hangja, az ülések alacsony háttámlája miatt.
A 30 darab buszt 2013-ban kezdték leselejtezni. Nagy részük a szabadban, roncstelepen állt, illetve művészi hajlamú fiatalok átépítettek, összefestettek néhányat. 2015-ben a Taiwan Bus Culture Association, a Taivani Busz Kultúra Egyesület tagjai három buszt megvásároltak, azzal a szándékkal, hogy legalább kettőt felújítanak. Erről a magyar sajtó is írt, azonban ellentétben a hazai sajtóban megjelentekkel, nem az egyesület, hanem magánszemélyek vették meg a buszokat, ezért nem volt pénz a felújításra. Gyűjtésből akarják megoldani a felújítást, ami igen nehezen megy. 2021-ben az egyik buszt beindították és egy garázsba vontatták, de még azóta sincs elég pénz a munkák megkezdéséhez.
Képeinken a megvásárolt 3 busz indítókulcsa, és a buszok – a helyi viszonyoknak megfelelően kialakított – utastere.
12 év szolgálat után 2013 körül kezdték a leselejtezésüket. Nagy részük roncstelepre került, de – több európai országhoz hasonlóan – a forgalomból kivont egyik busznak Tajvanon is „új feladatot adtak”.
Képeken az AH 822-es a forgalomban, majd ugyanez a busz egy út melletti büféként.
Kapcsolódó cikkeink: