Egy igazán csinos midibusz
2023-10-05Büntetőügy lett az Ikarus buszok vásárlásából
2023-10-09Az autóbusz-ipar és más iparágak fejlesztésében felbecsülhetetlen támogatást nyújtottak a KGST tagállamai, amelyhez Kuba 1972-ben csatlakozott. Az Ikarus közel két évtizedig részese volt a kubai tömegközlekedésnek. Saját, Kubában összeszerelt buszokkal, majd a selejtezett buszokból összeállított buszokkal. Ugyanis a kapcsolat az 1980-as évek végére a korábbi politikai és gazdasági struktúrák felbomlásával ért véget. A liberalizáció útjára lépett országok kormányai elkezdték felszámolni Kubával fennálló kapcsolataikat, felülvizsgálták a korábbi megállapodásokat, vagy egyszerűen leállították azok végrehajtását. Magyarország sem volt kivétel, amely gazdasági okokból beszüntetett Ikarus alkatrész szettek szállítása miatt leállt Kubában a 200-as típusra alapozott Giron buszok gyártása.
Rövid másfél év elteltével hazai tervezésű autóbuszok gyártását kezdték meg a Guanajay város összeszerelő üzemében. Ez az az üzem, amelyben több mint 10 éven át a Magyarországról érkezett kb. 6000 Ikarus összeállítását végezték.
A sokféle megoldás között, 1987-ben egy mutatós, korszerűnek látszó, mondhatnánk azt is elegáns új autóbuszt készítettek. A sorozatban a Girón XXII nevet kapta, de nem hivatalosan kolosszus (Coloso) névvel jelölték.
Egy idő után a típust tovább alakítgatták, és felszerelték az Ikarus 250 modernebb műanyag lökhárítóival.
Egy további modell T (Turismo) betűt kapott. 1991-ben ennek alapján egy elegáns, 50 üléses XXII TE (Turismo Especial) módosítást hoztak létre, amely (legalábbis külsőleg) nem volt rosszabb, mint a hasonló külföldi modellek. A busz ugyanabban az évben a IX. Nemzetközi Havannai Vásáron aranyérmet kapott. Ebből a típusból 74 példányt állítottak össze.
Az Ikarus bizonyos részegységek szállítását a Coloso gyártásához is felajánlotta, ám a kubai fél nem igényelte a magyar közreműködést. Ezt Havanna azért is utasította vissza, mert még 1992-ben is mintegy 80 millió rubel kubai kintlevősége volt az Ikarusnak.
A buszok gyártásához Mexikóból származó alkatrészeket használtak, illetve a megmaradt Ikarus alkatrészeket.
Kapcsolódó cikkeink:
Olyan, mint egy latin-amerikai szappanopera