logologologologo
  • Főoldal
  • Galéria
  • Archívum
✕
Ikarus buszok a távoli északon
2023-10-17
15 év börtön az Ikarus-Orion buszokért cserébe
2023-10-17

Acordeon Hungaro – a „magyar hernyó” Kubában

Kategóriák
  • Észak és Dél Amerika, Kanada
Címkék
  • Ikarus 280
  • Kuba

A régi gyári feljegyzésekből azt lehet kikövetkeztetni, hogy nem igazán ugrott a kubai közlekedési tárca a magyar Ikarus csuklósra. Ugyanis 1976 januárjában átvitetett a MOGÜRT egy új Ikarus 280-ast. Utoljára a 60-as években vettek Ikarus 630-asokat.  (Erről ITT olvashat!)

Az „Acordeon Hungaro”, vagyis a Magyar Harmonika, ahogy a havannaiak elnevezték kísérletképpen üzemelt több, mint két hónapig. Ez volt a kubai főváros utcáin az első magyar gyártmányú Ikarus csuklós busz. Vizsgálták a kubaiak, hogy megfelel-e a havannai út- és forgalmi viszonyoknak, a klimatikus követelményeknek. A 160 férőhelyes busz a főváros leghosszabb autóbusz útvonalán közlekedett sokáig. A tesztbusz mégsem indította be az üzletet, aminek oka ma már jól ismert. Ugyanis alig néhány évvel korábban szerződött Kuba a francia Berliet céggel, sok busz érkezett a karibi szigetországba, illetve a 60-as évek közepén több tucatnyi General Motors TDH-4509-es buszt újítottak fel. (Ezek a forradalom előtt kerültek Kubába.) Azután, ahogy fejlődött Havanna, és öregedtek a buszaik, ismét aktuális lett a szocialista Magyarország ajánlata. 1980 novemberében a karib-tengeri szigetországban megjelentek az első menetrendszerűen közlekedő Ikarus buszok. Az Ikarus 630-asok után, ezzel kezdődött a kubaiak és az Ikarus kapcsolatának egy újabb, konstruktív mindkét fél számára kedvelt fejezete.

A járműipari történet következőfejezete 1982-re datálható, amikor Havanna útjain ismét felbukkant a „hernyó”, az Ikarus 280-as, amelyből 4 darab érkezett Havannába. Nagy sikert aratott, a több utas szállításának lehetősége pedig lökést adott egy komolyabb üzletnek.

1984 júniusában a MOGÜRT és Kuba 34 millió rubeles szerződése értelmében 1985-től Girón XVI néven, az Ikarus 280-as pontos másának gyártása kezdődött.

Az Ikarus és a Csepel Autógyár szakembereinek közreműködésével Havanna közelében létesült autóbuszgyár a 80-as évek közepén már napi öt autóbuszt bocsátott ki, amelyek gépészeti egységeit és karosszériaelemeit a magyar gyárak exportálták.

Kubában akkoriban már több mint 1600, a helyszínen összeszerelt Ikarus városi és távolsági autóbusz üzemelt, egyre nagyobb részt vállalva a főváros, Havanna tömegközlekedésében is. 280-asból összesen 639 darab készült, ebből 200 darab KD formában.

Kapcsolódó cikkünk:

Olyan, mint egy latin-amerikai szappanopera
Share
1

Olvassa el ezt is

2025-01-31

Világra szóló Ikarus siker lett volna…


Olvass tovább
2024-04-14

Az Ikarus első „hídfőállása” Dél Amerikában.


Olvass tovább
2024-03-11

A túlzott szabványosítás miatt nem lett Ikarus export Mexikóvárosba.


Olvass tovább

Comments are closed.

Kategóriák

  • Afrika (20)
  • Ázsia (25)
  • Észak és Dél Amerika, Kanada (21)
  • Európa (73)
  • Közel-kelet (18)
  • Minden más (60)

Legutóbbi cikkeink

  • Múlt és jelen „tükörképei” – Az Ikarus Gyár életének képes lenyomata
  • Finnország évtizedekig kimaradt
  • Az Ikarus buszok török garázsfotói jó időszakot idéznek.
  • Világra szóló Ikarus siker lett volna…
  • Ikarus és a Renault – volt ami bejött, volt ami nem

Címkék

ADA Bulgária E91 Egyiptom Eltűnt buszok Finnország Giron Ikarus 30 Ikarus 180 Ikarus 259 Ikarus 260 Ikarus 263 Ikarus 280 Ikarus 281 Ikarus 283 Ikarus 293 Ikarus 412 Ikarus 543 Ikarus 577 Ikarus 620 Indonézia Irak Irán Isztambul Kuba Kuwait Kína Lengyelország leselejtezés Lettország Mexikó Mozambik NDK REEM Repülőtéri busz Svédország Szovjetunió Taipei Tajvan Teherán trolibusz Tunézia Törökország USA Észak Korea
© 2025 Ikarus Világ | Minden jog fenntartva.