logologologologo
  • Főoldal
  • Galéria
  • Archívum
✕
A koppintás nem jött be a kubaiaknak
2023-08-22
Repült az Ikarus trolibusz
2023-08-23

Nemcsak értékelték, de értékesnek is tartották a kooperációt

Kategóriák
  • Európa
  • Minden más
Címkék
  • Lengyelország

Lengyelországban az 1970-es évek közepén indult a Berliet-program, ami aztán nem váltotta be a reményeket.

Henryk Orzechowski mérnök, fejlesztési igazgató annak idején egy sajtónyilatkozatban azt mondta: — a francia licencbusz jó színvonalat képvisel, sajnos azonban a mi körülményeink között ezt gyakran nem tudjuk megfelelően kihasználni. A busz nehezen viseli el a túlterhelést (Varsóban ez néha háromszoros!), a lengyel utakat — na meg a gépkocsivezetőket. Az Ikarus 260-as ugyan kevesebb kényelmet nyújt az utasoknak, ám egyszerűbb vezetni, jobban bírja a mostoha útviszonyokat és az itteni sofőrök vezetési stílusát.

A műszaki igazgató szerint azért döntöttek annak idején a francia cég mellett, mert akkor csak a Berliet vállalta, hogy olyan konstrukciót dolgoz ki, amelyben felhasználhatják a már korábban megvásárolt licenceket.

Eközben a Jelcz és a magyar cégek már több mint tizenöt éve kooperáltak. A Wroclaw melletti gyár teljes hátsóhídigényét a győri Rába Művek elégítette ki, a Csepel Autógyártól pedig kormányműveket vásároltak. Később a Csepel Autógyárban készült 11 méteres alvázak, magyar motorral, kormányművel, gumikkal, akkumulátorral érkeztek Jelczbe. Itt a módosított Berliez-karosszéria, egyéb berendezés került az alvázra.

A lengyelek érdeke egyértelmű volt, amit egy akkori sajtónyilatkozat is megerősít: Jan Dalgiewicz mérnök, a Jelcz Autógyár vezérigazgatója elmondta — Egy Ikarus 260-as körülbelül 42 ezer rubelbe kerül. A Csepeltől vásárolt alváz ára a motorral, akkumulátorral, gumikkal, az összes szükséges berendezéssel együtt 24 ezer rubel.

Ez az összehasonlítás megmagyarázza, miért érdemes magyar alvázra szerelni a jelczi karosszériát és berendezéseket! A lengyel gyár végeredményben öt év alatt kilencezer ilyen buszt készíthet el. Ez lehetővé teszi, hogy megkétszerezze az autóbuszgyártást, s lemondjon eddig készített termékei egy részéről: a Star teherautó alapján gyártott munkásszállító buszokról, az elavult csehszlovák buszok gyártásáról.

Ez is egy adalék a lengyelek és az Ikarus több évtizedes stabil és korrekt kapcsolatához.

Share
0

Olvassa el ezt is

2025-03-02

Múlt és jelen „tükörképei” – Az Ikarus Gyár életének képes lenyomata


Olvass tovább
2025-02-18

Finnország évtizedekig kimaradt


Olvass tovább
2025-02-18

Az Ikarus buszok török garázsfotói jó időszakot idéznek.


Olvass tovább

Comments are closed.

Kategóriák

  • Afrika (20)
  • Ázsia (25)
  • Észak és Dél Amerika, Kanada (21)
  • Európa (73)
  • Közel-kelet (18)
  • Minden más (60)

Legutóbbi cikkeink

  • Múlt és jelen „tükörképei” – Az Ikarus Gyár életének képes lenyomata
  • Finnország évtizedekig kimaradt
  • Az Ikarus buszok török garázsfotói jó időszakot idéznek.
  • Világra szóló Ikarus siker lett volna…
  • Ikarus és a Renault – volt ami bejött, volt ami nem

Címkék

ADA Bulgária E91 Egyiptom Eltűnt buszok Finnország Giron Ikarus 30 Ikarus 180 Ikarus 259 Ikarus 260 Ikarus 263 Ikarus 280 Ikarus 281 Ikarus 283 Ikarus 293 Ikarus 412 Ikarus 543 Ikarus 577 Ikarus 620 Indonézia Irak Irán Isztambul Kuba Kuwait Kína Lengyelország leselejtezés Lettország Mexikó Mozambik NDK REEM Repülőtéri busz Svédország Szovjetunió Taipei Tajvan Teherán trolibusz Tunézia Törökország USA Észak Korea
© 2025 Ikarus Világ | Minden jog fenntartva.