Portugál Ikarus busz, ami Ikarus is meg nem is
2025-01-16Logisztikai bravúr volt a 42 darab Ikarus 620-as Irakba juttatása.
2025-01-16Gyorsan akart lépni az Ikarus – MOGÜRT amikor kialakultak az Ikarus 180-as végleges típus paraméterei. Az egyik megcélzott ország Egyiptom volt, különösen két nagyváros, Alexandria és Kairó „éhezett” a nagykapacitású, egyszerre sok utast szállító, ebből következően kedvezőbb üzemeltetésű városi buszokra. A csuklós 180-as ezeknek a kritériumoknak megfelelt. Érdemes volt tehát kivinni egy „friss-ropogós” 180-ast, hogy étvágyat csináljanak az egyiptomi vevőknek. Kairóban már működött vevőszolgálat, ugyanis ha nem is nagy számban, de már négyféle Ikarus típus futott az utakon. 1967 május elején meg is érkezett az alexandriai kikötőbe egy Leyland (EO 680/468) motoros bemutató 180-as és egy 556-os.
A következő félévben kairói bemutatókon vettek részt és tesztjáratokon nyúzták a buszokat. A visszaemlékezések szerint, a 180-as félévig Kairó Gizeh és Heliopolisz városrészei között közlekedett, napi 16—18 órát, körülbelül 400 kilométert teljesítve, ahol egy forduló 40 kilométer, 70 megállóval. A zsúfolt, sokszor kanyargós utcákon az igen szűkre szabott menetidők nagyon igénybe vették a fékberendezést, különösen a 180-asnál, amelybe sokszor 250 utas is belezsúfolódott.
A siker nem maradt el: hamarosan (kétszeri vásárlással) már 320 darab 180-as és 266 darab 556-os segítette a két nagyváros tömegközlekedését.
A magánfotókon Győri Szabó József, a kairói Ikarus-MOGÜRT vevőszolgálatosa a bemutatóra megérkezett 556-ossal, amelynek az orrára arabul felírták: „Magyarország ipara”.