A legelső távolsági autóbuszjáratot Ikarus buszokkal kezdték.
2023-11-18Ikarus 280-as modellekkel
2023-11-27A teheráni üzletemberek kifejezett kérésére színes festéssel készültek a buszok. Az ötletes csíkozás, nem egyszer meglepő színkombinációk eredményeként rózsaszín, lila és zöld színek árnyalataival készült a Teherán által vásárolt 500 darab 280-as.
Az irániak szintén nagyon mutatós festést kértek az 1991-ben leszállított 802 darab 260-asra is. A buszok ettől kezdve hozzátartoztak a főváros Teherán mellett, több iráni nagyváros: Mashhad, Tabriz, Iszfahán, Shiraz és Kerman városképéhez.
Ami nem mellékes a mohamedán országban szigorúan elkülönítve utazhatnak a nők és férfiak. Elől a férfiak szállnak fel, hátul a nők, az utastér közepére pedig egy (mint az egyik képen látható) elválasztó vaskorlátot szereltek. Így aztán az is megszokott, hogy elől a férj telefonon beszélget a busz hátuljában utazó feleségével.
Egyébként 1990-ben az iráni Belügyminisztérium Városfejlesztési és Közigazgatási Hivatala, valamint a teheráni polgármesteri hivatal összesen háromezer autóbuszt rendelt a magyar autóbuszgyártól, azonban végül összesen csak a felét vették meg, mert az akkreditívek nem nyíltak megfelelő ütemben a bankokban.
1991-ben januárjában Prágából átutazóban Budapestre érkezett Teherán főpolgármestere, és a kíséretében lévő városigazgatási szakemberek felvetették, hogy esetleg az éppen aktuális teheráni közlekedési reformban az Ikarus is szerepet vállalhat. Ismeretes volt, hogy a szerződéskötést megelőzően számos más külföldi gyártótól, például a Mercedestől is kértek ajánlatokat. (Miközben már a 80-as évek közepétől Iránban gyártottak licenszben Mercedes buszokat.)
Az első lépésben Irán már 90 millió dollár kifizetésére adott garanciát magyar bankoknál, így a szállításokat már augusztusban el is indították. A szerződésben foglaltak teljesítéséhez az Ikarusnál meggyorsították a gyártás előkészítését és az autóbuszokhoz szükséges alkatrészek beszerzését, Iránban pedig megkezdődött a pótalkatrész-raktárak, valamint a vevőszolgálati hálózat kiépítése.
Az pedig kevésbé ismert tény, hogy a nagy üzlet ígéretében az Iránnak gyártott kocsikra hallgatólagosan növelték a karosszériagarancia idejét. A Teheránba került autóbuszokba 239 lóerős MAN D2855 UH motor került. 1991-92 között az 500 darab csuklós 280-ast le is szállította a MOGÜRT. De a 2100 buszból aztán csak 800 darab 260-as lett, amit szintén 1991-ben teljesített az Ikarus gyár.
Érdekesség, hogy 2011-ben Mashhad Bus Organization 4 régi autóbuszt restaurált és létrehozott egy buszmúzeumot. A teheráni múzeum egyik felújított Ikarus 260-as busza látható a képeken: