Két dudás egy csárdásban – ám mindketten remekül muzsikáltak
2023-11-27A kissé problémás Ikarus 60 Kínába is eljutott
2023-12-01Nagyon sok irodalma van a busznak. Amikor a sajtóban megjelent a kétcsuklós 293-as, sokan fotómontázsnak vélték. Lengyelországban, az egyik magazin átfestette a krakkói buszok színére, mondván ilyen buszok jönnek hamarosan. Persze az újság április elsejei tréfája volt, bár a busz valóban elkészült.
Az eredeti – a BNV-n is bemutatott – busz jelentős átalakításon esett át, ugyanis a Rába 250 LE-s motorja nem tudott megbirkózni a busz megnövekedett tömegével, ezért 280 lóerős MAN motorra cserélték, amihez a második ajtót kicsit előre kellett tolni.
(A fotókon látható kék buszban még régi motor van, a színes buszban pedig új).
A busz a normál csuklós 16,5 méter helyett 22 méter, 145 ülés helyett (együtt álló- és ülőhellyel) 229 utas.
A projektnek azonban még mindig nem volt elég értelme, hogy az Ikarus elkezdje gyártani a 293-ast, amit eredetileg szovjet exportra szántak.
Az 1990-es évek elején az egyik teheráni szállítási társaság megvásárolta. Legalább 2009-ig járta Teherán utcáit. Tágas belseje minden bizonnyal jól jött egy 8 milliós városban. Mivel akkoriban 1000 Ikarus volt Irán fővárosában a 293-as szervizelése nem okozott gondot az iráni szakembereknek. Az iráni 293-ast kivonták a forgalomból.
(Eközben itthon készült egy replika 293-as. is) 2023 nyarán egészen friss fotókat készültek a legendás Ikarus 293-asról. A Teheráni Bus Unit Company klasszikus kincse, vagyis a létező egyetlen eredeti 293-as máig remek állapotban van, amihez persze nemcsak a gondos kezek, hanem a Közel-keleti ország viszonylag száraz klímája is hozzájárul.
A Teheráni Önkormányzat eladta a Tarasht garázst és emiatt több veterán busz, többek között a 70-es évekből megmaradt emeletes Leyland mellett, a duplacsuklós Ikarus 293-as is új helyre, az iráni főváros egyik külső kerületébe Janat Abadi-ba költözött. Egyelőre szabadtéren vannak a buszok.