logologologologo
  • Főoldal
  • Galéria
  • Archívum
✕
Nemcsak értékelték, de értékesnek is tartották a kooperációt
2023-08-22
A tolócsuklós álom. Mert hogy csak álom maradt az álomszép Ikarus busz.
2023-09-01

Repült az Ikarus trolibusz

Kategóriák
  • Észak és Dél Amerika, Kanada
Címkék
  • Mexikó
  • trolibusz

Hihetetlen, de tény: János Károly spanyol király miatt kellett az Ikarus trolibuszt óriás teherszállító repülővel Mexikóba vinni.

1978-ban az Ikarus a svájci Brown-Boweri & Cie AG gyárral közösen két kísérleti trolibuszt építettek.

A jármű kasztniját 1977-ben az Ikarus gyártotta, az elektromos berendezések beszerelését azonban (valószínűleg a második prototípusnál is) Genfben végezték. Így 1978 tavaszán ezt a trolibuszt először Genfben helyezték üzembe, aztán hozták csak Budapestre.

Ezután bemutatóútra indult 1981-ben Mexikóvárosba. Azonban a hagyományos hajóval szállítás helyett az Ikarus mást választott. Ennek oka, hogy nemcsak a határidő sürgetett, hanem a vetélytársak is. Bármilyen furcsa, de az volt a fő mozgatórugó, hogy előbb érjen a trolibusz Mexikóba, mint a spanyol király, aki ugyancsak üzletkötési szándékkal indult útnak.

Az egykori visszaemlékezések szerint, a svéd kooperációs partner, az angol légitársaság és az Ikarus szakemberei számára a tervezett indulásig mindössze két nap állt rendelkezésre. Ez alatt kellett a trolit szétkapcsolni, kerekeit és egyéb alkatrészeit külön csomagolni, különleges emelőszerkezetet készíteni hozzá, azon biztonságosan rögzíteni. Ezek még csak a látványosabb tennivalók voltak. Mert a törzsgyárra hárult a BBC troli Ferihegyre történő szállítása.

De hiába volt a Szerszámgyáregység, a Busz II, a Gyártmányátadási osztály éjt nappallá tevő igyekezete, mert a tervezett indulást el kellett halasztani. A késő őszi mostoha időjárás, és az Air Sea Broker légitársaság egyéb akadályai csak november 20-án tették lehetővé a berakodást. És akkor is csak részben. Mert a busásan megfizetett Volán rakodók csak sötétedésig vállalták a munkát. így a troli pótkocsija csak másnap került be a hatalmas teherszállító gép gyomrába. Vagyis a gép végül november 21-én emelkedett magasba, gyomrában az Ikarus trolival, hogy megkezdje három hónapos bemutatóját Mexikóvárosban.

Képeinken a berakodás, illetve tesztjáraton Genfben és Mexikóvárosban.

Share
0

Olvassa el ezt is

2025-01-31

Világra szóló Ikarus siker lett volna…


Olvass tovább
2024-04-14

Az Ikarus első „hídfőállása” Dél Amerikában.


Olvass tovább
2024-03-11

A túlzott szabványosítás miatt nem lett Ikarus export Mexikóvárosba.


Olvass tovább

Comments are closed.

Kategóriák

  • Afrika (20)
  • Ázsia (25)
  • Észak és Dél Amerika, Kanada (21)
  • Európa (73)
  • Közel-kelet (18)
  • Minden más (60)

Legutóbbi cikkeink

  • Múlt és jelen „tükörképei” – Az Ikarus Gyár életének képes lenyomata
  • Finnország évtizedekig kimaradt
  • Az Ikarus buszok török garázsfotói jó időszakot idéznek.
  • Világra szóló Ikarus siker lett volna…
  • Ikarus és a Renault – volt ami bejött, volt ami nem

Címkék

ADA Bulgária E91 Egyiptom Eltűnt buszok Finnország Giron Ikarus 30 Ikarus 180 Ikarus 259 Ikarus 260 Ikarus 263 Ikarus 280 Ikarus 281 Ikarus 283 Ikarus 293 Ikarus 412 Ikarus 543 Ikarus 577 Ikarus 620 Indonézia Irak Irán Isztambul Kuba Kuwait Kína Lengyelország leselejtezés Lettország Mexikó Mozambik NDK REEM Repülőtéri busz Svédország Szovjetunió Taipei Tajvan Teherán trolibusz Tunézia Törökország USA Észak Korea
© 2025 Ikarus Világ | Minden jog fenntartva.