logologologologo
  • Főoldal
  • Galéria
  • Archívum
✕
Hol volt, hol nem volt… volt egyszer egy szépséges trolibusz
2023-09-22
A mexikói tömegközlekedés reformjába csöppent két Ikarus busz
2023-09-23

Észak Koreában még ma is járnak régi Ikarus buszok

Kategóriák
  • Ázsia
Címkék
  • Észak Korea
  • trolibusz

Észak-Korea volt 1975-ig az egyetlen szocialista ország, ahol nem közlekedett még Ikarus jármű.

Ennek előzménye, hogy 1974 áprilisában egy Ikarus 255-ös autóbuszt vásárolt a Koreai Népi Demokratikus Köztársaság (KNDK) a moszkvai nagykövetsége részére.

A Szovjetuniót elárasztó Ikarus buszok látványa, valamint a moszkvai követség elégedettsége okán 1974 negyedik negyedévben két darab 255-ös autóbuszt vett próbaüzemeltetésre Phenjan. Ezután a MOGÜRT képviselőit meghívták Phenjanba, nagyobb buszvásárlás ügyében. 1975 májusában az Ikarus képviselői meg is állapodtak 100 darab 255.70 típusú autóbusz vásárlásáról.

1976 márciusában átadtak ötven autóbuszt, amit jelképesen a KNDK hazánkban akkreditált nagykövete vett át a fehérvári gyárban. (A fekete-fehér képen) Az első ötven busz után augusztusban behajózták a következő ötvenet is.

4 vevőszolgálatos utazott Phenjanba, akik – az akkori „trend” szerint – szocialista felajánlásként szervizmunkájuk mellett megszervezték a phenjani közlekedési vállalat gépkocsivezetőinek továbbképzését.

1976 januárjában ment ki a második 100 darab, ezzel összesen 202 darab, amelyek egy részét turistabusznak szánták, de ismeretlen nagyobb darabszám került a KNDK hadseregének állományába.

Az Észak-Koreában készült fotókon látható Ikarus buszokat trolinak „álcázták”. Az 1997 és 2015 közötti phenjani képeken ugyanis nem eredeti trolik, hanem átalakított 260-asok és 280-asok vannak. Az Észak-Koreában már sok évtizede tartó gazdasági bajok, nemcsak az élelmiszer ellátást érintik, hanem az üzemanyag hiánya is mindennapos. Vagyis az 1977-ben vásárolt 150 darab, után az 1984-ben vett 30 és ’86-ban vett 11 darab buszból idővel kivették a dízel motorokat és trolivá alakították át. Hogy mennyit az az Észak-koreaiak „jó szokása” szerint titok.

SONY DSC
Share
0

Olvassa el ezt is

2025-01-16

Az Ikarus csuklós Bangkokban is szép emlék


Olvass tovább
2024-12-30

Ganz-Ikarus railbus Malajziának


Olvass tovább
2024-03-19

Miért nem váltak be az ADA buszok


Olvass tovább

Comments are closed.

Kategóriák

  • Afrika (20)
  • Ázsia (25)
  • Észak és Dél Amerika, Kanada (21)
  • Európa (73)
  • Közel-kelet (18)
  • Minden más (60)

Legutóbbi cikkeink

  • Múlt és jelen „tükörképei” – Az Ikarus Gyár életének képes lenyomata
  • Finnország évtizedekig kimaradt
  • Az Ikarus buszok török garázsfotói jó időszakot idéznek.
  • Világra szóló Ikarus siker lett volna…
  • Ikarus és a Renault – volt ami bejött, volt ami nem

Címkék

ADA Bulgária E91 Egyiptom Eltűnt buszok Finnország Giron Ikarus 30 Ikarus 180 Ikarus 259 Ikarus 260 Ikarus 263 Ikarus 280 Ikarus 281 Ikarus 283 Ikarus 293 Ikarus 412 Ikarus 543 Ikarus 577 Ikarus 620 Indonézia Irak Irán Isztambul Kuba Kuwait Kína Lengyelország leselejtezés Lettország Mexikó Mozambik NDK REEM Repülőtéri busz Svédország Szovjetunió Taipei Tajvan Teherán trolibusz Tunézia Törökország USA Észak Korea
© 2025 Ikarus Világ | Minden jog fenntartva.