Ezt az Ikarus buszt mindig sokan várják
2023-09-10Nagy üzlet helyett szerény darabszám
2023-09-10Bármilyen hihetetlen, de éppen a keletnémet Robur nyúlta le az indonéz piacot az Ikarus elől.
Indonézia már 1959-ben vett 20 darab Ikarus 32-est. Majd 1962-ben, az Ázsiai Játékok idején 200 darab Ikarus 321-es buszt vásároltak. Aztán meg is szakadt az exportlehetőség, mert az Ikarus helyett, 1965-től a keletnémet Roburok árasztották el Indonéziát. 2000 darabot vettek, amelyből 950-et helyben szereltek össze. Az is ismeretes, hogy németországi exportőr a Transportmaschinen, a Robur LO 2500 típusú, 29 személyes busz darabját kb. 100.000 rúpiáért adta. (Az angolnyelvű indonéz prospektuson 29 férőhely van.)
A Robur Lo 2500 benzines, soros 4 hengeres 70 lóerős maximális teljesítményre volt képes. Egyedülálló módon ez a busz léghűtéses volt. Állítólag nagyon kicsi volt az üzemanyagtartálya, ami miatt naponta többször kellett tankolnia, és ez nem nagyon tetszett a sofőröknek.
A jakartai városi tömegközlekedés mellett a Roburokat Kelet-Jáván, Közép-Jáván, Makassar, Aceh, Yogyakarta városokban is használták. Ezek a buszok sem bírták sokáig Indonéziában, aminek az egyik oka, hogy a kormány politikai irányvonala elfordult a keleti blokktól, így aztán a keleti gyártású Roburok, az Ikaruszhoz hasonlóan, leginkább az alkatrészellátás megszűnése miatt leamortizálódtak.
Képeinken az indonéziai Roburok.