Meglepetés ajándéknak egy Ikarus kabrio
2023-09-05Formatervezési Nívódíjas volt az E13-as
2023-09-05A szovjet/FÁK utakon egykor közlekedett több tízezer Ikarus busz nagy számához képest kevés nagyon súlyos baleset köthető a magyar buszokhoz.
Volt azonban egy kivétel, amely megrázta az orosz könnyűzene rajongókat. Egy lettországi autóbalesetben 1990. augusztus 15-én elhunyt Viktor Coj, az orosz underground egyik legnagyobb alakja, rock zenész, festőművész, a legendás Kino együttes alapítója. Temetésén a becslések szerint 30 ezren vettek részt. A halála utáni egy hétben 30 százalékkal nőtt az öngyilkosságok száma Leningrádban.
A rendőrségi vizsgálat szerint, a Kino együttes a Luzsnyiki stadionban adott óriási sikerű koncertje után Coj Litvániába utazott a nyaralójába. Augusztus 15-én családja nélkül autóba ült, és kora hajnalban elindult egy erdei tóhoz horgászni. Pár óra horgászás után délelőtt 11 körül indult vissza a nyaralóba sötétkék 2141-es új Moszkvicsán. „A feleségemmel a házunk előtt álltunk, amikor nagy sebességgel elszáguldott előttünk egy autó. Mondtam is az asszonynak, hogy ekkora sebességgel nem fogja bevenni a Tejtupe folyó feletti híd éles kanyarját. Mire kimondtam, óriási csattanást hallottunk. Odarohantam, az autó az út közepén állt a felismerhetetlenségig összetörve. A sofőr halott volt. Egy Ikarus busszal ütközött, amely aztán a folyóban állt meg” – mondta egy szemtanú.
Az autóbusz sofőrje, Janis Fibiks utas nélkül vezette a buszt, a baleset előtt nem sokkal tette ki a kirándulókat. „Láttam, hogy nagy sebességgel jön az én sávomban egy Moszkvics. Azonnal fékezni kezdtem és elrántottam a kormányt, de ígysem tudtam elkerülni az ütközést. Odafutottam az autóhoz, de láttam, hogy a sofőr halott. Az arca a felismerhetetlenségig összetört. Nem tudtam, ki ült a kormánynál” – mondta vallomásában a sofőr.
A bulvársajtó megpróbálta az öreg Ikarus buszra, illetve a tulajdonosra kenni a balesetet. Azonban a 250-es busz kitűnő műszaki állapotban volt. Az egykori rigai Közlekedési Vállalat busza volt, az eladása után több nagyvállalat munkásszállító buszaként üzemelt, kirándulásokon is igénybe vették. A vizsgálatok viszont egyértelművé tették a felelősség kérdését: „A helyszíni vizsgálat szerint a Moszkvics több mint 100 km/óra sebességgel csapódott az autóbuszba. A nyomok szerint az utolsó 233 métert az autó nem a saját sávjában tette meg. Az ütközés erejét mutatta, hogy a busz 45-50 fokban elfordulva borult a folyómederbe.”