logologologologo
  • Főoldal
  • Galéria
  • Archívum
✕
A tolócsuklós álom. Mert hogy csak álom maradt az álomszép Ikarus busz.
2023-09-01
Libériában is voltak Ikarus buszok
2023-09-01

Kismozdonyról álmodoztak

Kategóriák
  • Minden más
Címkék

Elég viccesnek tűnik, de ’fele sem tréfa’, nagyon is komoly, mert például 1979 év végére odáig jutottak, hogy alig tudták teljesíteni a folyamatos külföldi kiszállítást, bevagonírozást.

Tudott volt, hogy a szállításban az őszi időszak a csúcsforgalom. Ezért a MÁV-nak szokás szerint jelezte az Ikarus, hogy nagy számú buszt kell vagonra rakni, de már a nyár derekán is mindennapos harcok, telefonálgatások, kérések és ígérgetések közepette is alig-alig kaptak vagont. Természetesen volt olyan kontingens, amit lábon is el lehetett indítani, de ehhez elegendő szabad buszvezető és persze üzemanyag kellett. Így is – a feljegyzések szerint – 1979 október 31-ig a szocialista országokba 1699 autóbusz ment lábon, és 1949 vasúton. Tőkés exportra vasúton 10, lábon összesen 56 busz indult útra. Az év végéig viszont még 780 autóbuszt kellett külföldre kiszállítani.

Kiszámolták a gyárban, ha a napi termelés huszonöt busz és két-három napig nem kapnak vagont, akkor az összegyűlt készlet már hetvenöt autóbusz és az Ikarus iparvágányán naponta maximum negyven buszt tudtak vagonírozni. Azokban az években, évente hét-nyolcezer autóbuszt szállítottak vasúton. Na ekkor kezdtek a gyártmányátadók álmodozni egy saját kismozdonyról!

(Képen a fehérvári gyári kismozdony)

Ugyanis felmerült az önkiszolgálás gondolata. Ha saját mozdonyuk lenne, akkor a megpakolt vagonokat a vasútállomásra vihetnék, az üreseket pedig időben kihozhatnák és nem kellene várni, hogy az állomás hozza-e vagy sem.

És láss csodát: 1981-re meg is kapták a dízel-mozdonyukat.

Share
0

Olvassa el ezt is

2025-06-03

„Úgy mentek mint a golyó”


Olvass tovább
2025-03-02

Múlt és jelen „tükörképei” – Az Ikarus Gyár életének képes lenyomata


Olvass tovább
2025-01-16

Portugál Ikarus busz, ami Ikarus is meg nem is


Olvass tovább

Comments are closed.

Kategóriák

  • Afrika (20)
  • Ázsia (25)
  • Észak és Dél Amerika, Kanada (21)
  • Európa (75)
  • Közel-kelet (18)
  • Minden más (61)

Legutóbbi cikkeink

  • Nélkülözhetetlenek voltak a hajógyári Ikarus buszok
  • „Úgy mentek mint a golyó”
  • Múlt és jelen „tükörképei” – Az Ikarus Gyár életének képes lenyomata
  • Finnország évtizedekig kimaradt
  • Az Ikarus buszok török garázsfotói jó időszakot idéznek.

Címkék

Bulgária Csehszlovákia Egyiptom Eltűnt buszok Finnország Giron Ikarus 30 Ikarus 66 Ikarus 180 Ikarus 259 Ikarus 260 Ikarus 280 Ikarus 281 Ikarus 283 Ikarus 412 Ikarus 543 Ikarus 577 Ikarus 620 Indonézia Irak Irán Isztambul Kanada Kuba Kuwait Kína Lengyelország Lettország Mexikó Mozambik NDK Olaszország REEM Repülőtéri busz Svédország Szovjetunió Szállítás színes buszok Taipei Tajvan Teherán trolibusz Tunézia Törökország USA
© 2025 Ikarus Világ | Minden jog fenntartva.