![](https://ikarusvilag.hu/wp-content/uploads/2024/03/er22-150x150.jpg)
Eltűnt buszok nyomában III.
2024-01-04![](https://ikarusvilag.hu/wp-content/uploads/2024/02/337673101_719235219942989_8260144682913853358_n-150x150.jpg)
A „tevék” nyomokban Ikarust is tartalmaztak.
2024-01-12A magyar kalandor, Benyovszky Móric 1774-ben Madagaszkár kormányzója lett, kétszáz évvel később ismét magyarok érkeztek a szigetre. Az Ikarus 1977-ben szállította az első száz darab Ikarus 260-ast.
Benyovszky Móricot 1786-ban ellensége, Mauritius kormányzója megtámadta, és Benyovszky a franciákkal vívott ütközetben elesett.
A világ negyedik legnagyobb szigete, a ma is egzotikus országnak számító Madagaszkár 1960-ban nyerte el függetlenségét és vette föl a Malgas Köztársaság nevet.
Ma már Madagaszkáron nemigen emlékeznek a magyar kormányzóra, mint ahogy az Ikarus buszok 1977-ben kezdődött madagaszkári kalandja is a feledésbe merült. Pedig a 70-es évek végétől, éppen a magyar Ikarus buszok segítségével reformálták meg Antananarivo tömegközlekedését.
![](https://ikarusvilag.hu/wp-content/uploads/2024/01/ma7.jpg)
Ám amíg idáig jutottak, igencsak kalandos körülmények között érkeztek meg a buszok. A kapcsolatfelvétel még 1976 őszén kezdődött, amikor Magyarországra érkezett egy madagaszkári jószolgálati delegáció. Vezetője akkor elmondta, hogy korábban Moszkvában jártak és érdeklődtek autóbuszok beszerzésének lehetőségei iránt, és ott azt a tanácsot kapták, keressék meg a magyarokat. A delegációt kivitték az Ikarus Gyárba, hogy megmutassák az autóbuszgyártás folyamatát. Láthatóan jó benyomást szereztek az üzemben, és megállapodtak abban, hogy a MOGÜRT elküldi ajánlatát.
Az export lebonyolítása azonban nem ígérkezett zökkenőmentesnek. Kiderült ugyanis, hogy Madagaszkárban elég rosszak a kikötői viszonyok, ezért csak Mahajanga kikötőjében lehetett kihajózni a buszokat. Itt azonban a nyílt tengeren köthet csak ki az áruszállító hajó, majd a buszokat át kellett rakni bárkákba. (A helyzet érzékeltetésére érdemes megemlíteni, hogy a 11 méter hosszú és mintegy 2,5 méter széles buszokat egy-egy 13 méter hosszú és három méter széles bárkába kellett a hajóról egyenként átdaruzni.) Végül is baj nélkül sikerült a partra szállítást megoldani.
Ezután négy napon keresztül a fővárosból a kikötőbe érkezett madagaszkári sofőröket kellett betanítani a buszok kezelésére, majd megkezdhették a cseppet sem egyszerű 600 kilométeres utat a főváros felé, kifejezetten nehéz útviszonyok között.
![](https://ikarusvilag.hu/wp-content/uploads/2024/01/ma8.jpg)
Koccanásos balesetek tömege nehezítette az Ikarus vevőszolgálatosainak életét Madagaszkáron. Az akkoriban félmillió lakosú főváros, Antananarivo dombokra épült, az utcák elég keskenyek, így aztán kezdetben nagyon sok koccanás történt, a vezetők csak később szokták meg (a midibuszok helyett) a nagyobb járművet és nem utolsósorban az erősebb motort. Ám egy évvel később újabb 50 darab 260-ast vettek.
![](https://ikarusvilag.hu/wp-content/uploads/2024/01/ma1.jpg)
1978. szeptember 1-i Madagaszkári Matin (Reggeli Hírlap) cikkezett az Ikarus buszokról: „A magyar technikusok biztosítják Antananarivo közlekedési biztonságát. Gratulálunk a magyar dolgozóknak a malgas kollégákkal való szoros együttműködésért.”
Hiába a jogos dicséret, azt azért nem sokkal később be kellett látni, hogy a 260-asok túl nagyok a főváros utcáira. Sok évtizedes közlekedési szokás a midibuszos iránytaxizás. (Ma is így van) Az Ikarus pedig gyorsan reagált, 1979-re a Renault-val kooperálva, részben helyi összeszerelésben Ikarus 553-as kisbuszokat kezdtek gyártani.
Szoros összefüggés volt abban, hogy a Föld negyedik legnagyobb szigetén két Ikarus típus járta az utakat. A főváros Antananarivo közlekedési vállalata, malgas nyelvű rövidítésű FI-BA-TA rendelte a buszokat, az ikaruszosok építették fel az első konténer-szervizt, amely négyemeletes volt. Ezenkívül a sofőrök kiválasztása, tanítása és a közlekedési vonalak kijelölése is a magyarok feladata volt. Vagyis egyszerre kellett a szerviz-építést vezetni, a buszok üzemeltetését biztosítani és oktatni. Az országban kevés volt a képzett szakember, a sofőröket tesztelés alapján választották ki.
![](https://ikarusvilag.hu/wp-content/uploads/2024/01/ma3-1024x768.jpg)
1979-ben egy MOGÜRT jelentés szerint az Ikarus vevőszolgálat sok tanáccsal segítette az új közlekedési vállalat szervezését, ezt az ottaniak értékelték is. Nem volt hát véletlen, hogy a közlekedési ágazat vezetése az Ikarusznál érdeklődött egy helyben összeszerelhető autóbusz iránt, amely a városközi forgalmat bonyolítaná le. Az is kiderült, hogy a konkurencia is felbukkant. Ezt jelezte a spanyol EBRD (Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank) ’78 decemberi kisméretű autóbusz-bemutatója, sőt az is, hogy Japánból is érkeztek 7 méteres autóbuszok. Lépni kellett és ebben segítségül jött a Renault. Renault-SG4 alvázra épített Ikarus 554-esből 150 került ki SKD típusú félig összeszerelt karosszéria szett.