logologologologo
  • Főoldal
  • Galéria
  • Archívum
✕
Jól szolgáltak a végelgyengülésig
2023-12-02
A színes Teherán színes Ikarus buszai
2023-12-08

Szép jövője lehetett volna, de csak 12 darab készült belőle

Kategóriák
  • Európa
Címkék
  • Ikarus 196
  • Svédország
  • Volvo

Nemcsak a laikusok, de a szakemberek is egyetértettek abban, hogy 1982-ben a (194-es mellett) az Ikarus 196-os csuklós megelőzte korát. Az esztétikailag is szemet gyönyörködtető busz már a 21. század technikai paramétereinek nagy részét is teljesítette.

Annak idején több nyilatkozatban is megfogalmazta az Ikarus vezetése, hogy a 194 és a 196-os autóbuszoknak kettős jelentősége is van. Egyrészt úgy tűnt, megjött a Volvo kedve, hogy az Ikarusszal közösen harmadik piacon keressenek vevőt. Másrészt pedig, ha ezek az autóbuszok az üzemeltetésben is jól vizsgáznak, akkor az Ikarus be tud kapcsolódni a svéd tömegközlekedésbe is. A ’82 előtt szállított autóbuszok ugyanis turista célokat szolgáltak. Ezek az újak viszont a városi közlekedést.

A 196-os egyikét, már svéd rendszámmal a ’82-es BNV-n megcsodálhatta a közönség. 12 darab ment Svédországba a VÖV szabványoknak megfelelő buszokból. A 196.02-es 18 méter hosszú, Volvo B10M csuklós alvázra, Volvo TDH100DC motorral készült, a 196.61 pedig erősebb 277 LE-s változat volt.

Az impozáns Volvo alvázas Ikarus 196 kapcsán érdemes megemlíteni, hogy ez a busz is az Ikarus gyár Egyedi Gyártmány Konstrukciós osztály tervezőinek keze munkáját dicséri. Az 1967-ben létrehozott osztálynak nem csak a több mint félezer, nagyrészt más és más Volvo-Ikarus köszönhető, hanem például besegítettek az amerikai buszok szerkesztésébe, de készítettek az NDK-nak is luxuskocsikat. Többször volt BNV-díjas autóbuszuk. A szuperluxus magasított padlós 664-es típus, a MAN SE 241-es és a Volvo 194-es vitte el a pálmát a 70-es-80-as években.

A 12 darab 196-osból 1983-ban öt munkába is állt: Östersund-ban és Skelleftea-ban a városi közlekedést segítették, és a sikerük hatására rendeltek még 7 darabot. A Volvo alvázra épülő autóbuszok 18 méter hosszúak voltak. Magasságuk 3080, szélességük pedig 2500 milliméter. Hőszigetelésük megkülönböztetett figyelemmel készült. Ezen kívül egy nagy teljesítményű fűtőberendezést is beépítenek a csuklósokba. A kettő együtt azt jelenti, hogy mínusz 20 fokban is kényelmes utazást biztosított. Üvegezése bronzszínű és fényszűrős volt.

És hogy ez a típus miért nem lett perspektivikus, talán a válasz az erős konkurenciában is keresendő, hiszen ugyanebben az időszakban a Volvo B10M az Ikarus mellett, a Säffle Karosserifabrik, a Van Hool, az Aabenraa, a DAB, a VBK és a Carrus karosszériájával (valamint a Carrus elődeivel a finn Wiima, Kiitokori, Ajokki és Deltaplan) vagy a Helmark karosszériájával is készült.

Share
0

Olvassa el ezt is

2025-02-18

Finnország évtizedekig kimaradt


Olvass tovább
2025-02-18

Az Ikarus buszok török garázsfotói jó időszakot idéznek.


Olvass tovább
2025-01-17

Lengyelország egyik legrégebbi Ikarus busza ismét régi fényében


Olvass tovább

Comments are closed.

Kategóriák

  • Afrika (20)
  • Ázsia (25)
  • Észak és Dél Amerika, Kanada (21)
  • Európa (73)
  • Közel-kelet (18)
  • Minden más (60)

Legutóbbi cikkeink

  • Múlt és jelen „tükörképei” – Az Ikarus Gyár életének képes lenyomata
  • Finnország évtizedekig kimaradt
  • Az Ikarus buszok török garázsfotói jó időszakot idéznek.
  • Világra szóló Ikarus siker lett volna…
  • Ikarus és a Renault – volt ami bejött, volt ami nem

Címkék

ADA Bulgária E91 Egyiptom Eltűnt buszok Finnország Giron Ikarus 30 Ikarus 180 Ikarus 259 Ikarus 260 Ikarus 263 Ikarus 280 Ikarus 281 Ikarus 283 Ikarus 293 Ikarus 412 Ikarus 543 Ikarus 577 Ikarus 620 Indonézia Irak Irán Isztambul Kuba Kuwait Kína Lengyelország leselejtezés Lettország Mexikó Mozambik NDK REEM Repülőtéri busz Svédország Szovjetunió Taipei Tajvan Teherán trolibusz Tunézia Törökország USA Észak Korea
© 2025 Ikarus Világ | Minden jog fenntartva.