logologologologo
  • Főoldal
  • Galéria
  • Archívum
✕
Két dudás egy csárdásban – ám mindketten remekül muzsikáltak
2023-11-27
A kissé problémás Ikarus 60 Kínába is eljutott
2023-12-01

A legendás Ikarus 293-as

Kategóriák
  • Közel-kelet
Címkék
  • Duplacsuklós
  • Ikarus 293
  • Irán
  • Teherán

Nagyon sok irodalma van a busznak. Amikor a sajtóban megjelent a kétcsuklós 293-as, sokan fotómontázsnak vélték. Lengyelországban, az egyik magazin átfestette a krakkói buszok színére, mondván ilyen buszok jönnek hamarosan. Persze az újság április elsejei tréfája volt, bár a busz valóban elkészült.

Az eredeti – a BNV-n is bemutatott – busz jelentős átalakításon esett át, ugyanis a Rába 250 LE-s motorja nem tudott megbirkózni a busz megnövekedett tömegével, ezért 280 lóerős MAN motorra cserélték, amihez a második ajtót kicsit előre kellett tolni.
(A fotókon látható kék buszban még régi motor van, a színes buszban pedig új).
A busz a normál csuklós 16,5 méter helyett 22 méter, 145 ülés helyett (együtt álló- és ülőhellyel) 229 utas.
A projektnek azonban még mindig nem volt elég értelme, hogy az Ikarus elkezdje gyártani a 293-ast, amit eredetileg szovjet exportra szántak.


Az 1990-es évek elején az egyik teheráni szállítási társaság megvásárolta. Legalább 2009-ig járta Teherán utcáit. Tágas belseje minden bizonnyal jól jött egy 8 milliós városban. Mivel akkoriban 1000 Ikarus volt Irán fővárosában a 293-as szervizelése nem okozott gondot az iráni szakembereknek. Az iráni 293-ast kivonták a forgalomból.

(Eközben itthon készült egy replika 293-as. is) 2023 nyarán egészen friss fotókat készültek a legendás Ikarus 293-asról. A Teheráni Bus Unit Company klasszikus kincse, vagyis a létező egyetlen eredeti 293-as máig remek állapotban van, amihez persze nemcsak a gondos kezek, hanem a Közel-keleti ország viszonylag száraz klímája is hozzájárul.

A Teheráni Önkormányzat eladta a Tarasht garázst és emiatt több veterán busz, többek között a 70-es évekből megmaradt emeletes Leyland mellett, a duplacsuklós Ikarus 293-as is új helyre, az iráni főváros egyik külső kerületébe Janat Abadi-ba költözött. Egyelőre szabadtéren vannak a buszok.

A színes Teherán színes Ikarus buszai
Share
0

Olvassa el ezt is

2025-01-17

Ikarus és a Renault – volt ami bejött, volt ami nem


Olvass tovább
2025-01-16

A magyar dizájn-ötletért odavoltak az irakiak


Olvass tovább
2025-01-16

Logisztikai bravúr volt a 42 darab Ikarus 620-as Irakba juttatása.


Olvass tovább

Comments are closed.

Kategóriák

  • Afrika (20)
  • Ázsia (25)
  • Észak és Dél Amerika, Kanada (21)
  • Európa (73)
  • Közel-kelet (18)
  • Minden más (60)

Legutóbbi cikkeink

  • Múlt és jelen „tükörképei” – Az Ikarus Gyár életének képes lenyomata
  • Finnország évtizedekig kimaradt
  • Az Ikarus buszok török garázsfotói jó időszakot idéznek.
  • Világra szóló Ikarus siker lett volna…
  • Ikarus és a Renault – volt ami bejött, volt ami nem

Címkék

ADA Bulgária E91 Egyiptom Eltűnt buszok Finnország Giron Ikarus 30 Ikarus 180 Ikarus 259 Ikarus 260 Ikarus 263 Ikarus 280 Ikarus 281 Ikarus 283 Ikarus 293 Ikarus 412 Ikarus 543 Ikarus 577 Ikarus 620 Indonézia Irak Irán Isztambul Kuba Kuwait Kína Lengyelország leselejtezés Lettország Mexikó Mozambik NDK REEM Repülőtéri busz Svédország Szovjetunió Taipei Tajvan Teherán trolibusz Tunézia Törökország USA Észak Korea
© 2025 Ikarus Világ | Minden jog fenntartva.