logologologologo
  • Főoldal
  • Galéria
  • Archívum
✕
Az átalakítás egyedivé tette a Hong kongi Ikarus buszokat
2023-12-09
Ikarus busszal Mexikóba
2023-12-16

2000 busz indította el az Ikarust a világhírnév felé

Kategóriák
  • Európa
  • Minden más
Címkék
  • Ikarus 30

Tény, hogy az 50-es évek elejétől külföldön az egyik legkeresettebb magyar iparcikk az Ikarus 30-as volt. Beszédes statisztika ’53-ból: akkor több futott ebből az egyfajtából a határokon túl, mint ahány autóbusz Magyarországon összesen forgalomban volt.

1952-ben Csehszlovákiában Olmütztől a Csorba-tóig, ezekből vásárolt Románia, Finnország, Törökország és Bulgária, sőt az autóiparáról világszerte elismert NDK is rendelt belőle kétszáz darabot.

Azonban nem verték nagydobra, hogy az Ikarus 30-as egyáltalán nem volt jó a városi tömegközlekedéshez.

Csak ülő utasok számára volt hely. Az is igaz, hogy eredetileg városközi forgalomra tervezték ezt a típust, ez még azon is látszik, hogy homlokjelzőnek sem volt helye.

Sok ország viszont örömmel kapott rá a 30-asra, pláne, hogy 1951 februárjában a Genfi Autókiállításon is sikerrel debütált, ami jó referenciának bizonyult.

Az is újdonság volt, hogy önhordó-karosszériájú konstrukció volt, kovácsolt vasból készült váz helyett lemezből préselt merevítőket alkalmaztak. Megtartotta a trambusz — a kocsitestbe beépített motorral gyártott autóbuszok elnevezése — elrendezést. Az önsúlycsökkentésnél, a vázszerkezet számításánál a Tr. 3.5 tapasztalatai alapján, a szükséges anyagmennyiséget a lehetőségig lecsökkentették. A jármű befogadóképessége 20 százalékkal volt nagyobb, motorja is erősebb elődjénél, súlya mégsem változott. 1951 augusztus folyamán megindulhatott az új jármű sorozatgyártása. A 3175 darabból 2040 került külföldre.
A gyárban tudott volt, hogy a fejlesztés alapvető problémája kényszerhelyzetben fogant, és csupán a korlátozott feladatokra alkalmas típus gyártásával nem oldódott meg. Sürgős volt a nagyobb befogadóképességű, korszerű autóbusztípus kifejlesztése.

Ezzel a felismeréssel indult el egy közel 50 éven át tartó igazán impozáns világhírűvé vált „ikaruszos szárnyalás”.

Share
1

Olvassa el ezt is

2025-06-03

Nélkülözhetetlenek voltak a hajógyári Ikarus buszok


Olvass tovább
2025-06-03

„Úgy mentek mint a golyó”


Olvass tovább
2025-03-02

Múlt és jelen „tükörképei” – Az Ikarus Gyár életének képes lenyomata


Olvass tovább

Comments are closed.

Kategóriák

  • Afrika (20)
  • Ázsia (25)
  • Észak és Dél Amerika, Kanada (21)
  • Európa (75)
  • Közel-kelet (18)
  • Minden más (61)

Legutóbbi cikkeink

  • Nélkülözhetetlenek voltak a hajógyári Ikarus buszok
  • „Úgy mentek mint a golyó”
  • Múlt és jelen „tükörképei” – Az Ikarus Gyár életének képes lenyomata
  • Finnország évtizedekig kimaradt
  • Az Ikarus buszok török garázsfotói jó időszakot idéznek.

Címkék

Bulgária Csehszlovákia Egyiptom Eltűnt buszok Finnország Giron Ikarus 30 Ikarus 66 Ikarus 180 Ikarus 259 Ikarus 260 Ikarus 280 Ikarus 281 Ikarus 283 Ikarus 412 Ikarus 543 Ikarus 577 Ikarus 620 Indonézia Irak Irán Isztambul Kanada Kuba Kuwait Kína Lengyelország Lettország Mexikó Mozambik NDK Olaszország REEM Repülőtéri busz Svédország Szovjetunió Szállítás színes buszok Taipei Tajvan Teherán trolibusz Tunézia Törökország USA
© 2025 Ikarus Világ | Minden jog fenntartva.