logologologologo
  • Főoldal
  • Galéria
  • Archívum
✕
A legelső távolsági autóbuszjáratot Ikarus buszokkal kezdték.
2023-11-18
Ikarus 280-as modellekkel
2023-11-27

Szigorúan: nők hátul, férfiak elől.

Kategóriák
  • Közel-kelet
Címkék
  • Ikarus 260
  • Irán
  • színes buszok
  • Teherán

A teheráni üzletemberek kifejezett kérésére színes festéssel készültek a buszok. Az ötletes csíkozás, nem egyszer meglepő színkombinációk eredményeként rózsaszín, lila és zöld színek árnyalataival készült a Teherán által vásárolt 500 darab 280-as.

A színes Teherán színes Ikarus buszai

Az irániak szintén nagyon mutatós festést kértek az 1991-ben leszállított 802 darab 260-asra is. A buszok ettől kezdve hozzátartoztak a főváros Teherán mellett, több iráni nagyváros: Mashhad, Tabriz, Iszfahán, Shiraz és Kerman városképéhez.

Ami nem mellékes a mohamedán országban szigorúan elkülönítve utazhatnak a nők és férfiak. Elől a férfiak szállnak fel, hátul a nők, az utastér közepére pedig egy (mint az egyik képen látható) elválasztó vaskorlátot szereltek. Így aztán az is megszokott, hogy elől a férj telefonon beszélget a busz hátuljában utazó feleségével.

Egyébként 1990-ben az iráni Belügyminisztérium Városfejlesztési és Közigazgatási Hivatala, valamint a teheráni polgármesteri hivatal összesen háromezer autóbuszt rendelt a magyar autóbuszgyártól, azonban végül összesen csak a felét vették meg, mert az akkreditívek nem nyíltak megfelelő ütemben a bankokban.

1991-ben januárjában Prágából átutazóban Budapestre érkezett Teherán főpolgármestere, és a kíséretében lévő városigazgatási szakemberek felvetették, hogy esetleg az éppen aktuális teheráni közlekedési reformban az Ikarus is szerepet vállalhat. Ismeretes volt, hogy a szerződéskötést megelőzően számos más külföldi gyártótól, például a Mercedestől is kértek ajánlatokat. (Miközben már a 80-as évek közepétől Iránban gyártottak licenszben Mercedes buszokat.)

Az első lépésben Irán már 90 millió dollár kifizetésére adott garanciát magyar bankoknál, így a szállításokat már augusztusban el is indították. A szerződésben foglaltak teljesítéséhez az Ikarusnál meggyorsították a gyártás előkészítését és az autóbuszokhoz szükséges alkatrészek beszerzését, Iránban pedig megkezdődött a pótalkatrész-raktárak, valamint a vevőszolgálati hálózat kiépítése.

Az pedig kevésbé ismert tény, hogy a nagy üzlet ígéretében az Iránnak gyártott kocsikra hallgatólagosan növelték a karosszériagarancia idejét. A Teheránba került autóbuszokba 239 lóerős MAN D2855 UH motor került. 1991-92 között az 500 darab csuklós 280-ast le is szállította a MOGÜRT. De a 2100 buszból aztán csak 800 darab 260-as lett, amit szintén 1991-ben teljesített az Ikarus gyár.

Érdekesség, hogy 2011-ben Mashhad Bus Organization 4 régi autóbuszt restaurált és létrehozott egy buszmúzeumot. A teheráni múzeum egyik felújított Ikarus 260-as busza látható a képeken:

A legendás Ikarus 293-as
Share
0

Olvassa el ezt is

2025-01-17

Ikarus és a Renault – volt ami bejött, volt ami nem


Olvass tovább
2025-01-16

A magyar dizájn-ötletért odavoltak az irakiak


Olvass tovább
2025-01-16

Logisztikai bravúr volt a 42 darab Ikarus 620-as Irakba juttatása.


Olvass tovább

Comments are closed.

Kategóriák

  • Afrika (20)
  • Ázsia (25)
  • Észak és Dél Amerika, Kanada (21)
  • Európa (73)
  • Közel-kelet (18)
  • Minden más (60)

Legutóbbi cikkeink

  • Múlt és jelen „tükörképei” – Az Ikarus Gyár életének képes lenyomata
  • Finnország évtizedekig kimaradt
  • Az Ikarus buszok török garázsfotói jó időszakot idéznek.
  • Világra szóló Ikarus siker lett volna…
  • Ikarus és a Renault – volt ami bejött, volt ami nem

Címkék

ADA Bulgária E91 Egyiptom Eltűnt buszok Finnország Giron Ikarus 30 Ikarus 180 Ikarus 259 Ikarus 260 Ikarus 263 Ikarus 280 Ikarus 281 Ikarus 283 Ikarus 293 Ikarus 412 Ikarus 543 Ikarus 577 Ikarus 620 Indonézia Irak Irán Isztambul Kuba Kuwait Kína Lengyelország leselejtezés Lettország Mexikó Mozambik NDK REEM Repülőtéri busz Svédország Szovjetunió Taipei Tajvan Teherán trolibusz Tunézia Törökország USA Észak Korea
© 2025 Ikarus Világ | Minden jog fenntartva.