Formatervezési Nívódíjas volt az E13-as
2023-09-05Ma már csak emlék az Ikarus Bus Café
2023-09-06Mi lett volna, ha….??? Mi lett volna, ha ennek a busztípusnak lett volna ikarusos folytatása??? Mert amikor az 1949-ben létrehozott Csepel Autógyár 1950-ben megkezdte működését, a MÁVAG-ban fokozatosan beszüntették a teherautó gyártást. Az Ikarus gyárban készült MÁVAG-alvázas A19 autóbusz volt az egyik legutolsó.
1949-ben lázasan készült Magyarország is Joszif Visszarionovics Sztálin 70. születésnapjára. Képtelenebbnél képtelenebb felajánlásokkal akarta minden gyár/vállalat túllicitálni a másikat.
A sztálini munkafelajánlási mozgalom mellett ajándékok tömegével akartak kedveskedni a „nagy útmutatónak.” És ha már út! akkor akár az utak királyával, egy szép autóbusszal is meg lehetne lepni, ahogy az akkori sajtó fogalmazott: „…az izzó lelkesedésből, forró szeretetből, amely eltölti dolgozóinkat a világ nagy tanítómestere, a nagy Sztálin iránt.”
A LÁNG és MÁVAG dolgozók felajánlották, hogy elkészítenek egy autóbuszt. Ám a pompás autóbusz, az A19-es azonban sosem tudta gyönyörködtetni a nagy generalisszimuszt, mert – talán nem is véletlenül – kísértetiesen hasonlított az akkori idők Észak-amerikai útjain jellemző Greyhound buszokra. Félő volt, hogy a szovjet elvtársak ezért megorrolnak a magyar elvtársakra, ezért hát a busz maradt itthon.
A teljesen könnyfém burkolattal ellátott jármű eredetileg Sztálin 70-ik születésnapjára, ajándékként készült, de valamilyen oknál fogva itthon maradt. Kezdetben a MALÉV szállította vele utasait a repülőtérre, majd onnan kiöregedve szervízkocsiként szolgált még egy ideig. A buszról több kép is található az interneten, ennek a fotónak az érdekessége, hogy a busz elejére tettek egy táblát: „Gyártották a 3 éves Terv keretében az Ikarus, Mávag és Láng gyárak dolgozói”
Egyébként az eredetileg a dél-amerikai piacot megcélzó Ikarus A19-es buszból összesen két példány készült, megrendelés híján a Maszovlet (a Malév elődje) állította forgalomba, később pedig szervizkocsi lett belőlük.
És akkor jön a „finálé”! 2 évvel Sztálin halála után, 1955-től 1961-ig a Szovjetunióban készült 851 darab, saját tervezésű ZIS-127-es kifejezetten elegáns, szép kivitelű autóbusz, amely szintén nagyon hasonlított az A19-re, illetve az 50-es évek Greyhound buszaira.