logologologologo
  • Főoldal
  • Galéria
  • Archívum
✕
Az egykori szovjet csuklósok második élete
2023-09-17
Gyapotért, gyümölcsért Ikarus busz – de évekig elhallgatták
2023-09-19

Kuwaiti Ikarus buszok – Öbölháború előtt

Kategóriák
  • Közel-kelet
Címkék
  • Ikarus 216
  • Ikarus 263
  • Ikarus 66
  • Kuwait

1966-ban néhány ős-kuwaiti kitalálta, hogy vesznek 180 darab Ikarus 66-ost, iskolabusz céljából.

Ez volt a nyitánya, hogy az Ikarus-MOGÜRT egyik legbecsesebb üzleti partnere, Kuwait Ikarus buszai a hazai járműtörténet egyik jelentős fejezete lett.

A negyedszázados üzleti kapcsolatot csak az Öböl Háború zavarta meg két évre. 1967-től a kék farosok nagyszerű hírét vitték az Ikarus gyárnak, amit egy készséges, jól felkészült magyar szakembergárda erősített. A kuwaiti szerelőkkel, hivatali emberekkel a vevőszolgálatosok tökéletesen „megtalálták a hangot”, sőt volt köztük olyan, aki jól megtanult arabul, amit nagyon értékeltek a kuwaitiak.

A MOGÜRT üzletkötői 1968 májusában kint jártak Kuwaitban, egy újabb üzlet lehetősége miatt, ugyanis a kuwaitiak jelezték, hogy még kellene 50 darab Ikarus 66-os. Ezúttal egy versenytárgyalásba csöppent a MOGÜRT, amelyben tizenhét versenytársat kellett megelőzni, közöttük olyanokat, mint a Mercedes, az egyiptomi NASR és az akkor már egyre erősödő japán cégeket. De volt a tenderben egy fontos feltétel is: csökkenteni kellene az Ikarus 66-os súlyát 1000 kilogrammal, vagyis 1 tonnával. De az Ikarus ekkor már a 200-as típuscsaládra koncentrált.

A jól teljesítő buszok is hozzájárultak ahhoz, hogy 1977 augusztusában a kuwaiti kereskedelmi- és iparügyi miniszter vezetésével népes delegáció járt Magyarországon, ellátogattak a mátyásföldi és a fehérvári gyárba. A fehérvári rögtönzött buszbemutatón a minden technikai innovációra fogékony kuwaitiak érdeklődését felkeltette 190-es VÖV autóbusz.

Ennek eredményeként, még akkor a 40 darab 256,53-as mellé, rendeltek 100 darab Ikarus 190-est is. Valamennyit Raba-MAN D2156 motorral, MAN Renk-Doromat automata sebességváltóval készített az Ikarus gyár.

Az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy a következő évtizedben bár a 200-as sorozat különböző típusaiból további több százat rendeltek, de a 100 darab leszállított magyar 190-es után, a későbbiekben inkább a Mercedes O305-öt részesítették előnyben.

A fehérvári gyárból 1978 és 1984 között összesen 276 darab Ikarus 256.53/60/62 (vagyis Ikarus 250K típusjelű) busz került Kuwaitba.

Az első szállítmány 250K eredeti MAN D2356HMXU motorokkal rendelkezett. A későbbi buszokban RÁBA-MAN D2356HM6U motor volt. Minden Ikarus 250K-ban Renk-Doromat automata sebességváltó volt. Az 1982-es 50 darabos szállítmányból a légkondicionált mellett, 15 buszt hűtött ivóvízrendszerrel, tízet pedig ivóvíz-mosdó/toalett berendezéssel láttak el.

Sok sofőrnek nem akaródzott beülni a kormány mögé, amikor az első 250K luxus távolsági buszok megérkeztek Kuwaitba, A zavaró tényező több is volt: az Ikarus autóbuszok teljesen automatizált sebességváltóval, szervokormánnyal és légrugózással rendelkeztek, és ez zavarta a gépkocsivezetőket. A megrendelő-üzemeltető Kuwait Transport Company (KTC) emberei és a magyar vevőszolgálatosok csak erős ráhatására vették fel a munkát. Persze aztán hamar megszokták az újdonságot, sőt az sem zavarta őket, hogy az autóbuszok beépített műszerei regisztrálták a megállást, a fékezési időt, és működéséből később kontrollálható volt az autóbuszvezető munkája.

1983 szeptemberében a Mogürt és az Ikarus vezérigazgatói újabb szerződést írtak alá a Kuwait Transport Company-val 120 darab Ikarus 256.62 légkondicionált távolsági autóbusz szállítására. Már volt Kuwaitban ebből a típusból, de a ’84-ben leszállított 120 darab buszt távolsági járatnak vásárolták, Kuwait – Irak és Kuwait – Szaúd- Arábia vonalakra. Érdemes megjegyezni, hogy Kuwait City-től Bagdad 650, a Szaúd-arábiai Rijad 700, Mekka pedig 1300 kilométerre van, mindegyik útvonal sztráda jellegű út, végig kopár, kietlen sivatagon keresztül. Nyáron 50 fok is előfordul.

Nagyjából 2005-ig voltak forgalomban, egy részüket Jordánia vette meg, 18 darabot pedig az Öböl Háborúban az amerikai bombázók megsemmisítettek.

1989-ben az Ikarus gyár Kuwaitnak szállított 9 méteres midibuszt, az volt az Ikarus 216. A 260-ashoz képest csökkentették a tengelytávolságot és a mellső, illetve hátsó túlnyúlásokat. A 216-os padlószintje a 200-as típuscsalád „normál méretű” tagjaihoz hasonlóan 920 mm. A prototípus és az első széria (216.01) az Ikarus autóbuszaiban akkortájt széles körben alkalmazott Rába-MAN D 2156 HM6U jelű, hathengeres, 192 lóerős (141 kW), fekvő elrendezésű dízelmotorral készült; az erőátvitelről Voith Diwa 851.2 típusú, 3+1 fokozatú hidromechanikus automata sebességváltó gondoskodott. Az öbölháborút és Kuvait iraki megszállását követően (1990-91-ben) 44 darab eltűnt Kuwaitból, megsemmisült.

Nem sokkal az Öböl Háború előtt Kuwaitba a 263,02 -as DAF LT160 motorral szerelt buszból 40 darab érkezett 1990-ben.

Később dokumentáltan kiderült, hogy 1991-ben a kuwaiti tulajdonban lévő buszokból megsemmisült, illetve Irak kezére került 44 darab 216-os, 40 darab 263.02-es, kb. 25 darab 256.70-es.

Galériánkban az 1966 – 1990 közötti Ikarus buszok útközben, illetve leselejtezés után készült képei:

Kuwaiti Ikarus buszok – Öbölháború előtt
Share
0

Olvassa el ezt is

2025-01-17

Ikarus és a Renault – volt ami bejött, volt ami nem


Olvass tovább
2025-01-16

A magyar dizájn-ötletért odavoltak az irakiak


Olvass tovább
2025-01-16

Logisztikai bravúr volt a 42 darab Ikarus 620-as Irakba juttatása.


Olvass tovább

Comments are closed.

Kategóriák

  • Afrika (20)
  • Ázsia (25)
  • Észak és Dél Amerika, Kanada (21)
  • Európa (73)
  • Közel-kelet (18)
  • Minden más (60)

Legutóbbi cikkeink

  • Múlt és jelen „tükörképei” – Az Ikarus Gyár életének képes lenyomata
  • Finnország évtizedekig kimaradt
  • Az Ikarus buszok török garázsfotói jó időszakot idéznek.
  • Világra szóló Ikarus siker lett volna…
  • Ikarus és a Renault – volt ami bejött, volt ami nem

Címkék

ADA Bulgária E91 Egyiptom Eltűnt buszok Finnország Giron Ikarus 30 Ikarus 180 Ikarus 259 Ikarus 260 Ikarus 263 Ikarus 280 Ikarus 281 Ikarus 283 Ikarus 293 Ikarus 412 Ikarus 543 Ikarus 577 Ikarus 620 Indonézia Irak Irán Isztambul Kuba Kuwait Kína Lengyelország leselejtezés Lettország Mexikó Mozambik NDK REEM Repülőtéri busz Svédország Szovjetunió Taipei Tajvan Teherán trolibusz Tunézia Törökország USA Észak Korea
© 2025 Ikarus Világ | Minden jog fenntartva.