Hol volt, hol nem volt… volt egyszer egy szépséges trolibusz
2023-09-22A mexikói tömegközlekedés reformjába csöppent két Ikarus busz
2023-09-23Észak-Korea volt 1975-ig az egyetlen szocialista ország, ahol nem közlekedett még Ikarus jármű.
Ennek előzménye, hogy 1974 áprilisában egy Ikarus 255-ös autóbuszt vásárolt a Koreai Népi Demokratikus Köztársaság (KNDK) a moszkvai nagykövetsége részére.
A Szovjetuniót elárasztó Ikarus buszok látványa, valamint a moszkvai követség elégedettsége okán 1974 negyedik negyedévben két darab 255-ös autóbuszt vett próbaüzemeltetésre Phenjan. Ezután a MOGÜRT képviselőit meghívták Phenjanba, nagyobb buszvásárlás ügyében. 1975 májusában az Ikarus képviselői meg is állapodtak 100 darab 255.70 típusú autóbusz vásárlásáról.
1976 márciusában átadtak ötven autóbuszt, amit jelképesen a KNDK hazánkban akkreditált nagykövete vett át a fehérvári gyárban. (A fekete-fehér képen) Az első ötven busz után augusztusban behajózták a következő ötvenet is.
4 vevőszolgálatos utazott Phenjanba, akik – az akkori „trend” szerint – szocialista felajánlásként szervizmunkájuk mellett megszervezték a phenjani közlekedési vállalat gépkocsivezetőinek továbbképzését.
1976 januárjában ment ki a második 100 darab, ezzel összesen 202 darab, amelyek egy részét turistabusznak szánták, de ismeretlen nagyobb darabszám került a KNDK hadseregének állományába.
Az Észak-Koreában készült fotókon látható Ikarus buszokat trolinak „álcázták”. Az 1997 és 2015 közötti phenjani képeken ugyanis nem eredeti trolik, hanem átalakított 260-asok és 280-asok vannak. Az Észak-Koreában már sok évtizede tartó gazdasági bajok, nemcsak az élelmiszer ellátást érintik, hanem az üzemanyag hiánya is mindennapos. Vagyis az 1977-ben vásárolt 150 darab, után az 1984-ben vett 30 és ’86-ban vett 11 darab buszból idővel kivették a dízel motorokat és trolivá alakították át. Hogy mennyit az az Észak-koreaiak „jó szokása” szerint titok.