
A sehová nem vezető úton a Ikarus 259-es
2023-09-25
Évek óta késik a taipei 412-esek felújítása
2023-10-021997-ben mutatták be az E91-es prototípusát, melyet Csepel alvázra készítettek és mindkettőt Finnországban meg is vették.
Ez a nagy, panorámaablakos, egyedi gyártmányú Ikarus midibusz a székesfehérvári Egyedi Autóbuszgyár Kft. innovációja volt, gondolva a kisforgalmú útvonalakra.
Összesen 191 darab készült belőle, a hazai utak mellett több európai országba is eljutott. Például Lettországba 108 darab került és nagyon szerették.
Riga tömegközlekedésében is meghatározó volt az Ikarus. Főként 260-asok járták a lett főváros útjait. A kapcsolat az ország függetlenné válásával sem szakadt meg.
2000 és 2006 között a Rigas Satiksmei Közlekedési Vállalat összesen 108 darab Ikarus Egyedi által gyártott E91-es midibuszt vásárolt.
A rigai önkormányzat nagyon meg volt elégedve a kis formás, mozgékony midibuszokkal, mert 2006 végén ismét tenderfelkéréssel fordult az Egyedi Kft.-hez, de erre a cég már nem reagált.
A jó karban tartott buszokat a menetrenden kívül egyedi igényekre is használták. 2010 szeptemberétől például 15 darab E91-est állítottak forgalomba a rigai oktatási intézmények részére, iskolabuszként. 2013-ban újabb 15 darabot adtak át iskolabusznak.

Az is ismeretes, hogy 2019 novemberében a BKV 7 darab ex-rigai Ikarus EAG E91-es midibuszt vásárolt, olyan formában, hogy 5 forgalomba állt, 2 pedig alkatrészdonor lett.
Az alacsony, mindössze 280 mm padlómagasságú kisbuszt MAN-motor hajtotta. A thermoplan üvegablakok jó kilátást biztosítottak, a légcsatornás hűtőrendszer minden városi igénynek, az automata (programozható) fűtőrendszer a korszerű követelményeknek megfelelő volt, miként a Silverline (fénycsöves) világítás volt.
A két finnországi busz egyike Helsinkibe került, a Helsingin Bussiliikenne Oy céghez, a halványzöld pedig Kotka városába került.
Meg kell jegyezni, hogy a két buszt 2008-ban megvette a csákvári Viszló Trans Kft.

