logologologologo
  • Főoldal
  • Galéria
  • Archívum
✕
A mexikói tömegközlekedés reformjába csöppent két Ikarus busz
2023-09-23
A sehová nem vezető úton a Ikarus 259-es
2023-09-25

A bulgáriai sofőrök és a 280-asok manuális váltója

Kategóriák
  • Európa
Címkék
  • Bulgária
  • Ikarus 280
  • manuális váltó

Évtizedeken át a Budapesti Nemzetközi Vásárok az Ikarus számára nemcsak az újdonságok bemutatásának a helyszíne volt, hanem a jó években az „erős kasszacsörgéstől is hangos” volt.

Például 1983-ban a szocialista országok közül Bulgária ismét szerződést kötött, (a már 1974 óta folyamatosan leszállított kb. 1500 busz után) újabb százhúsz 280-as csuklóst kértek 4 millió rubel értékben.

2014-ben, 28 év hűséges szolgálat után vonták ki a 280-asokat a forgalomból Bulgáriában. Azt is tudjuk, hogy 2012-ben, 150 még forgalomban volt, az is igaz, hogy azok mindegyike 1986-os gyártású volt. Összesen a kétezerháromszázat is meghaladta a bulgáriai utasokat szállító 280-as.

Kevésbé ismert adalék a bulgáriai 280-asokról, hogy az első tételek motorja RABA D2156 HM6U, Euro-1-ről (10,35 l, 195 LE) volt, de ezt követően a Környezetvédelmi Minisztérium egy programja keretében 187 darab 280-as típusú busz motorját D10-es motorokra (RABA D10 UTS-155) cserélték, amelyek turbófeltöltősek voltak.

A bulgáriai sofőrök visszaemlékezés szerint Ikarus 280-asokat 5- vagy 6-fokozatú ZF manuális váltóval szállította a gyár, és a napi munka nagyon megterhelő volt a vezetők számára. Azt is hozzátették, hogy azért volt két fontos előnyük: az alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás és nehezen hibásodtak meg. A későbbi bulgáriai szériákba Praga váltók kerültek, azoknak meg a karbantartása és javítása nagyon bonyolultnak bizonyult.

Share
0

Olvassa el ezt is

2025-02-18

Finnország évtizedekig kimaradt


Olvass tovább
2025-02-18

Az Ikarus buszok török garázsfotói jó időszakot idéznek.


Olvass tovább
2025-01-17

Lengyelország egyik legrégebbi Ikarus busza ismét régi fényében


Olvass tovább

Comments are closed.

Kategóriák

  • Afrika (20)
  • Ázsia (25)
  • Észak és Dél Amerika, Kanada (21)
  • Európa (73)
  • Közel-kelet (18)
  • Minden más (60)

Legutóbbi cikkeink

  • Múlt és jelen „tükörképei” – Az Ikarus Gyár életének képes lenyomata
  • Finnország évtizedekig kimaradt
  • Az Ikarus buszok török garázsfotói jó időszakot idéznek.
  • Világra szóló Ikarus siker lett volna…
  • Ikarus és a Renault – volt ami bejött, volt ami nem

Címkék

ADA Bulgária E91 Egyiptom Eltűnt buszok Finnország Giron Ikarus 30 Ikarus 180 Ikarus 259 Ikarus 260 Ikarus 263 Ikarus 280 Ikarus 281 Ikarus 283 Ikarus 293 Ikarus 412 Ikarus 543 Ikarus 577 Ikarus 620 Indonézia Irak Irán Isztambul Kuba Kuwait Kína Lengyelország leselejtezés Lettország Mexikó Mozambik NDK REEM Repülőtéri busz Svédország Szovjetunió Taipei Tajvan Teherán trolibusz Tunézia Törökország USA Észak Korea
© 2025 Ikarus Világ | Minden jog fenntartva.