Szép busz – csúnyán elbukott üzlet
2023-07-25Repülőtéri Ikarus buszok
2023-07-26Valószínű idén is lesznek Tunéziából hazatérő nyaralók, akik meglepődve mutogatják az utakon még mindig előforduló Ikarus 283-asokről készült fotóikat. Illetve, nem biztos, hogy a kevésbé informált, illetve a fiatalabb generáció tudja, hogy az Észak-afrikai ország nagyvárosaiban még előforduló csuklós STIA típusjelű buszok valójában Ikaruszok.
Ikarus összeszerelő üzem létesítéséről 1981 nyarán folytak a tárgyalások Tunéziában, de valójában csak 7 évvel később alakult ki ez a gyártási megoldás. Ebben lett partner az 1961 óta működő STIA gyár.
Az észak-afrikai La Société Tunisienne d’Industrie Automobile, vagyis STIA cég már régóta európai járműkészletekből szerelt össze autóbuszokat, gyakran saját karosszériaelemekkel szerelte fel azokat.
Tunéziában az 1969-től vásárolt félezernél több Ikarus 556 és 280.07-es busz után, 1988-tól KD formában (önjáró C83 fenékvázra és arra rögzített komponensekkel szállítva) további 435 darab Ikarus készült Tunéziában, STIA Ikarus 283.20-as néven. Az utolsó 51 (KD) busz 2004-ben hagyta el a székesfehérvári gyárat.
A tunéziai STIA gyárban készített Ikarus 283.20-as buszokat az Észak-afrikai ország 14 közlekedési vállalata üzemeltette. Ez nagyjából ugyanennyi nagyvárost – beleértve Tuniszt, a fővárost – és vonzáskörzetét jelentette.
A STIA gyár időközben még „rátett a lapáttal”, mert a 283.20-ast a vevő sajátos igényeinek megfelelően kívül-belül variálható formában is kiajánlotta, persze a háttérben az Ikarus segítségével kínálta az úgynevezett integrált gyártási megoldásokat.
Ami a meglepő, hogy a STIA gyár honlapján mind a mai napig rendelhető a STIA-Ikarus 283-as típusú busz, mint ahogy az ezen a linken is látható: http://www.stia.com.tn/englishversion/produit.htm#