Az Ikarus ízelt autóbusza
2023-07-30Ez a 281-es jutott a legmesszebbre
2023-08-011993-ban az Isztambuli Közlekedési Vállalat (IETT) csatlakozott elsőként a kormány környezetvédelmi ajánlásához, hogy csökkentsék a város levegőszennyeződését.
100 darab (és plusz 1) új Ikarus 260-ast állítottak át fokozatosan földgáz üzemre.
Az IETT buszok elfogadott színe narancssárga-sötétkék volt, de ezeket a buszokat a többitől eltérően zöldre festették, a környezetszennyezésmentes, tiszta üzemanyag és természetbarát „üzenetével”. Az új zöld buszok feltűnő jelenség voltak a város útjain.
Persze ki kellett küszöbölni a „gyermekbetegségeket”, nevezetesen, hogy a 101 busz egy anatóliai oldalon lévő garázshoz, a Hasanpaşa garázshoz tartozott, mert itt alakították ki a gázpalacktöltő egységeket.
És persze a garázshoz közeli nem túl hosszú vonalakra állították be a buszokat a tetőre szerelt palackok kapacitása miatt. Ha kifogyott a gáz, dízel üzemmódban bement a garázsba tankolni.
Meg kell jegyezni, hogy olyan vonalra sem állhattak be, amely alacsony alagúton, illetve hídon haladt át, mert nem fértek volna át rajta a buszok. Ezenkívül a földgázüzemű IETT buszok voltak az első olyan buszok, amelyekre az IETT digitális paneleket telepített. A sebességmérő mellett volt egy dízel/gáz kapcsoló. Közvetlenül a gomb alatt egy jelzőfény rajta LED-lámpákkal. Megmutatta a gáznyomást a hengerekben.
A buszok a 2000-es évek közepén még közlekedtek. Érdemes megjegyezni, hogy az Isztambulban elsőként használt gázos Ikarus buszok iránymutatóak voltak. 2008-2010 között az IETT Főigazgatóság 500 földgázüzemű autóbuszt és 100 metróbuszt vásárolt. Ugyanazokban az években Ankara EGO önkormányzata megállapodott az MAN céggel 500 autóbusz megvásárlásáról, és ezek közül 50-et dízelként, a fennmaradó 450-et pedig CNG-ként vásárolt a gyártóval kötött megállapodás alapján.