logologologologo
  • Főoldal
  • Galéria
  • Archívum
✕
Irány Tajvan!
2023-10-19
Szép volt, mutatós volt, de a konkurenciával nem bírt
2023-10-31

Az újságban Maradonával egy oldalon az Ikarus

Kategóriák
  • Észak és Dél Amerika, Kanada
Címkék
  • Ecuador
  • Ikarus 280.60

1988-ban 40 darab Ikarus 280.60-ast vett Ecuador.

A tender megnyerése nem volt egyszerű, mert Brazília és Románia is versenyben volt, de végül a románok a referencia hiánya, a brazilok a magas árajánlat miatt estek ki. Az üzlet igen kedvező hitelfeltételek mellett jött létre. A két ország forgalmában általában magyar passzívum volt, a visszafizetés tehát biztosra vehető volt. 1991-ben aztán további 100 darab csuklóst vásárolt Ecuador.

A gyárban beszerelt Cummins motorral szállította az Ikarus, és mivel, mint sok Latin-amerikai országban, Ecuadorban is újdonság erejével hatott a magyar csuklósok megjelenése. Érkezésükről több újság be is számolt. Az egyik napilapban éppen az argentin futballistával, a világklasszis Maradonával egy lapon.

A csuklós buszok megjelenése indította el néhány évvel később a tömegközlekedés reformját, az egyszerre sok utas szállítható csuklósokkal, például a külön buszsávok (Bus Rapid Transit) bevezetésével. De a 2000-es évekre az Ikarus már „nem volt képben”. Helyette például VOLVO-kat vettek, a védett buszsávokra specializált duplacsuklós B340M-eket.

Döbbenetes tény, hogy csak alig 1-2 évig mentek a csuklós Ikarus buszok.

1988-ban Magyarország 40 darab Ikarus autóbuszt szállított Ecuadorba a főváros tömegközlekedési gondjainak enyhítésére. Quitóban beváltak a 280.60-asok, így aztán 1991-ben Ecuador legnagyobb városa -a kétmilliós – Guayaquil kikötőváros részére még 100 darabot vettek. A Commission Transit Guayas (CTG) vállalat üzemeltette a buszokat. Már rögtön a megérkezésükkor kiderült, hogy baj lesz, mert a XVI. században alapított város utcáinak egy részén szóba sem jöhetett a hosszú csuklós busz. Ezért a külvárosban, főként Duranban jártak a buszok – az akkori sajtó szerint – Guayaquil utcáinak egy része olyan volt, mint a Hold felszíne.

A buszok súlya, még inkább rontott az utak állapotán. Vagyis sok volt a meghibásodás, az alkatrészellátás pedig megoldatlan volt. Alig 1-2 év alatt beindult a „kannibalizmus”: a jó alkatrészek ki- és beszerelése egyik buszból a másikba. Az ecuadori sajtó és a lakosság pedig dühöngött, pénzpazarlást kiáltott és kereste a felelősöket. Az idő előtti leselejtezés több kérdést is felvet: miért nem volt az ecuadori kormánynak előzetes hatástanulmánya a csuklósok Guayaquil-i üzemeltetéséről? Miért nem volt gondosan megoldva az alkatrészellátás? Mekkora a felelőssége az üzemeltető CTG buszcégnek? Ugyanis abban az időben a fuvarozó-társaságok egy része tagja volt a CTG igazgatótanácsának, így talán nem akarták ezt a versenyt, és alapvetően ezért hagyták, hogy ezek a csuklós járművek idő előtt eltűnjenek az utakról?

Ügyes húzással jutott autóbuszokhoz az ecuadori Ibarra egyik fuvarozási szövetkezete, a San Miguel De Ibarra Cooperative. A Quitói EMT önkormányzati cégtől leselejtezett 280-asokat kértek, amiket alaposan felújítva a csuklós részt levágva helyeztek üzembe. A buszok árát a polgármesteri hivatalnak áruszállítással egyenlítették ki.

Share
1

Olvassa el ezt is

2025-01-31

Világra szóló Ikarus siker lett volna…


Olvass tovább
2024-04-14

Az Ikarus első „hídfőállása” Dél Amerikában.


Olvass tovább
2024-03-11

A túlzott szabványosítás miatt nem lett Ikarus export Mexikóvárosba.


Olvass tovább

Comments are closed.

Kategóriák

  • Afrika (20)
  • Ázsia (25)
  • Észak és Dél Amerika, Kanada (21)
  • Európa (73)
  • Közel-kelet (18)
  • Minden más (60)

Legutóbbi cikkeink

  • Múlt és jelen „tükörképei” – Az Ikarus Gyár életének képes lenyomata
  • Finnország évtizedekig kimaradt
  • Az Ikarus buszok török garázsfotói jó időszakot idéznek.
  • Világra szóló Ikarus siker lett volna…
  • Ikarus és a Renault – volt ami bejött, volt ami nem

Címkék

ADA Bulgária E91 Egyiptom Eltűnt buszok Finnország Giron Ikarus 30 Ikarus 180 Ikarus 259 Ikarus 260 Ikarus 263 Ikarus 280 Ikarus 281 Ikarus 283 Ikarus 293 Ikarus 412 Ikarus 543 Ikarus 577 Ikarus 620 Indonézia Irak Irán Isztambul Kuba Kuwait Kína Lengyelország leselejtezés Lettország Mexikó Mozambik NDK REEM Repülőtéri busz Svédország Szovjetunió Taipei Tajvan Teherán trolibusz Tunézia Törökország USA Észak Korea
© 2025 Ikarus Világ | Minden jog fenntartva.