logologologologo
  • Főoldal
  • Galéria
  • Archívum
✕
Észak Koreában még ma is járnak régi Ikarus buszok
2023-09-22
A bulgáriai sofőrök és a 280-asok manuális váltója
2023-09-25

A mexikói tömegközlekedés reformjába csöppent két Ikarus busz

Kategóriák
  • Észak és Dél Amerika, Kanada
Címkék
  • Mexikó

1983 februárjában megérkezett Mexikóba, Pueblába egy Ikarus 280-as és egy 260-as. A MOGÜRT – Ikarus gyár szándéka az volt, hogy erősítse a Dél-amerikai jelenlétet, Venezuela, Costa Rica, Peru, Ecuador mellett.

A két busz nem sokkal megérkezése után megkapta a Ruta 100-as tömegközlekedési rendszer szabvány színét és beálltak a forgalomba. A buszok részét képezték annak a buszflottának amely 1981-ben alakult. José López Portillo, akkori elnök rendeletet adott ki az Autotransportes Urbanos de Pasajeros R-100 létrehozásáról, azzal a céllal, hogy a vállalatot a városi közlekedés példájává tegye szolgáltatási és adminisztratív működési szempontból. Két évvel később buszok színét a jellegzetes sárgára szabványosították, (Ezért festették le a két próba-Ikarus buszt is.)

1985-ben már több, mint 7000 kilométer volt a jól megtervezett, viteldíjas szolgáltatás Mexikó államban.

Ebben az időszakban döntöttek a hazai MASA SOMEX típusú buszok beszerzéséről, ami befolyásolta az Ikarus mexikói export lehetőségeit. Mert hát hiába járt városi menetrendben a két busz ’83 februártól, és hiába mutatták be 1984 őszén Mexikóvárosban a KGST 7 országa nagyszabású kiállításán a buszokat, nem lett semmilyen további üzlet.

Továbbá a túlzott szabványosításra való törekvés is az oka volt, hogy Mexikó nem vett Ikarus buszt. Pedig 1984 novemberében a Mexikóvárosban tartott „KGST 7 országa Expon” még úgy volt, hogy a tárgyalások végső szakaszában vannak, hogy az Ikarus is részt vesz a mexikóvárosi járműprogramban, a RUTA100-ban.

Összeszerelő üzem lett volna, és csak a karosszériát vásárolták volna, tehát az autóbusznak mindössze tíz százalékát. Minden egyebet maguk gyártottak volna, beleértve a motort és a sebességváltóházat is. De nemcsak ez volt a probléma. Egy mexikói szakmai összefoglaló szerint, ’83-nyarától folyamatosan korrigálták a 9 milliós város közlekedési reformját. Ebből a célból meghatározásra került a modulok kül- és beltéri gazdasági számainak mérete, színe és elhelyezési helye, a kiindulási-cél útvonal táblák, a fényvisszaverő R-100 logós matricák és az óvintézkedésre utaló feliratok, mind a felhasználó, mind az üzemeltető számára. Tanulmányok készültek az autóbusz mérnöki tervezésének mechanikai és műszaki újításaira és módosításaira vonatkozó javaslatokról, azzal a céllal, hogy szabványosítsák azokat az egységeket, amelyek lehetővé teszik az üzemeltetést és karbantartást, valamint a költségek minimalizálását ezeken a vonalakon. Mondhatni olyan felesleges apróságokat is meghatároztak, mint hűtőrendszer sapka, az üzemanyagrendszer sapka egységes mérete, és még sorolhatnánk.

Sem a Volvo, sem a Mercedes, sem pedig az Ikarus nem volt nyerő, mert végül a saját gyártású MASA SOMEX típusú buszok vitték végig Mexikóváros tömegközlekedési reformját.

Mexikóba nem is került több Ikarus busz.

A túlzott szabványosítás miatt nem lett Ikarus export Mexikóvárosba.

Kapcsolódó cikkünk: Teherszállító repülővel utazott az Ikarus trolibusz Mexikóba

Share
0

Olvassa el ezt is

2025-01-31

Világra szóló Ikarus siker lett volna…


Olvass tovább
2024-04-14

Az Ikarus első „hídfőállása” Dél Amerikában.


Olvass tovább
2024-03-11

A túlzott szabványosítás miatt nem lett Ikarus export Mexikóvárosba.


Olvass tovább

Comments are closed.

Kategóriák

  • Afrika (20)
  • Ázsia (25)
  • Észak és Dél Amerika, Kanada (21)
  • Európa (73)
  • Közel-kelet (18)
  • Minden más (60)

Legutóbbi cikkeink

  • Múlt és jelen „tükörképei” – Az Ikarus Gyár életének képes lenyomata
  • Finnország évtizedekig kimaradt
  • Az Ikarus buszok török garázsfotói jó időszakot idéznek.
  • Világra szóló Ikarus siker lett volna…
  • Ikarus és a Renault – volt ami bejött, volt ami nem

Címkék

ADA Bulgária E91 Egyiptom Eltűnt buszok Finnország Giron Ikarus 30 Ikarus 180 Ikarus 259 Ikarus 260 Ikarus 263 Ikarus 280 Ikarus 281 Ikarus 283 Ikarus 293 Ikarus 412 Ikarus 543 Ikarus 577 Ikarus 620 Indonézia Irak Irán Isztambul Kuba Kuwait Kína Lengyelország leselejtezés Lettország Mexikó Mozambik NDK REEM Repülőtéri busz Svédország Szovjetunió Taipei Tajvan Teherán trolibusz Tunézia Törökország USA Észak Korea
© 2025 Ikarus Világ | Minden jog fenntartva.