Észak Koreában még ma is járnak régi Ikarus buszok
2023-09-22A bulgáriai sofőrök és a 280-asok manuális váltója
2023-09-251983 februárjában megérkezett Mexikóba, Pueblába egy Ikarus 280-as és egy 260-as. A MOGÜRT – Ikarus gyár szándéka az volt, hogy erősítse a Dél-amerikai jelenlétet, Venezuela, Costa Rica, Peru, Ecuador mellett.
A két busz nem sokkal megérkezése után megkapta a Ruta 100-as tömegközlekedési rendszer szabvány színét és beálltak a forgalomba. A buszok részét képezték annak a buszflottának amely 1981-ben alakult. José López Portillo, akkori elnök rendeletet adott ki az Autotransportes Urbanos de Pasajeros R-100 létrehozásáról, azzal a céllal, hogy a vállalatot a városi közlekedés példájává tegye szolgáltatási és adminisztratív működési szempontból. Két évvel később buszok színét a jellegzetes sárgára szabványosították, (Ezért festették le a két próba-Ikarus buszt is.)
1985-ben már több, mint 7000 kilométer volt a jól megtervezett, viteldíjas szolgáltatás Mexikó államban.
Ebben az időszakban döntöttek a hazai MASA SOMEX típusú buszok beszerzéséről, ami befolyásolta az Ikarus mexikói export lehetőségeit. Mert hát hiába járt városi menetrendben a két busz ’83 februártól, és hiába mutatták be 1984 őszén Mexikóvárosban a KGST 7 országa nagyszabású kiállításán a buszokat, nem lett semmilyen további üzlet.
Továbbá a túlzott szabványosításra való törekvés is az oka volt, hogy Mexikó nem vett Ikarus buszt. Pedig 1984 novemberében a Mexikóvárosban tartott „KGST 7 országa Expon” még úgy volt, hogy a tárgyalások végső szakaszában vannak, hogy az Ikarus is részt vesz a mexikóvárosi járműprogramban, a RUTA100-ban.
Összeszerelő üzem lett volna, és csak a karosszériát vásárolták volna, tehát az autóbusznak mindössze tíz százalékát. Minden egyebet maguk gyártottak volna, beleértve a motort és a sebességváltóházat is. De nemcsak ez volt a probléma. Egy mexikói szakmai összefoglaló szerint, ’83-nyarától folyamatosan korrigálták a 9 milliós város közlekedési reformját. Ebből a célból meghatározásra került a modulok kül- és beltéri gazdasági számainak mérete, színe és elhelyezési helye, a kiindulási-cél útvonal táblák, a fényvisszaverő R-100 logós matricák és az óvintézkedésre utaló feliratok, mind a felhasználó, mind az üzemeltető számára. Tanulmányok készültek az autóbusz mérnöki tervezésének mechanikai és műszaki újításaira és módosításaira vonatkozó javaslatokról, azzal a céllal, hogy szabványosítsák azokat az egységeket, amelyek lehetővé teszik az üzemeltetést és karbantartást, valamint a költségek minimalizálását ezeken a vonalakon. Mondhatni olyan felesleges apróságokat is meghatároztak, mint hűtőrendszer sapka, az üzemanyagrendszer sapka egységes mérete, és még sorolhatnánk.
Sem a Volvo, sem a Mercedes, sem pedig az Ikarus nem volt nyerő, mert végül a saját gyártású MASA SOMEX típusú buszok vitték végig Mexikóváros tömegközlekedési reformját.
Mexikóba nem is került több Ikarus busz.
Kapcsolódó cikkünk: Teherszállító repülővel utazott az Ikarus trolibusz Mexikóba