logologologologo
  • Főoldal
  • Galéria
  • Archívum
✕
„Camelo”-k Oroszországban – de csak mutatóba készültek.
2024-02-12
Costa Rica kéttucatnyi Ikarus 260-asa és egy szomorú sorsú 280-as
2024-02-13

Egy népszerű hastáncosnő párosról nevezték el az Ikarus csuklós buszokat.

Kategóriák
  • Afrika
Címkék
  • Ikarus 280
  • Tunézia

Az 1969-71 közötti 180-as és 556-os buszok vásárlása után, 1974-től Tunézia ismét az Ikarus vásárlásokkal akarta modernizálni a tömegközlekedését.

Tunézia, pontosabban a fővárosban Ikaruszok voltak az első csuklós buszok. Amikor az első kettő megérkezett a kikötőbe, a népnyelv rögtön elkeresztelte őket „Zina—Azizá”-nak.

Ez egy akkoriban népszerű táncosnőpáros neve volt. A későbbi csuklós buszokat is szerte az országban ma is ezen a néven emlegetik. (A csodásan csípőt rázó táncosnők és a kanyarban tekergő csuklós busz között nem nehéz felfedezni a kapcsolatot.)

Az első nagy szállítást követően, azért akadtak problémák, a szerviz, az alkatrész témában, igaz igen rövid idő alatt megoldódott. De ez elég volt ahhoz, hogy a tunéziai sajtóban az egyik konkurens buszvállalat igazgatója cinikusan kijelentse: „úgy hiszem az Ikarus csak epizódszereplő lesz a tunéziai buszpiacon” Aztán az idő nem őt igazolta!

A 70-es-80-as években a fejlődő országok közül Tunézia volt a Ganz-MÁVAG legnagyobb vásárlója. Hasonlóan jól alakult az Ikarus buszok vásárlása is. 1981-ben is vettek újabb 100 darab 280-ast, ’84-ig körülbelül összesen 300 darabot, majd 1988-tól KD formában további több száz Ikarus készült Tunéziában, a STIA Ikarus 283.20-as.

Felmerül a kérdés, miért szerették az Ikaruszokat ott, ahol olyan világcégekkel kellett megküzdeni, mint a Fiat, a Volvo, a Van Hool, a Pegaso, a Saviem. A válasz egyszerű: a magyar buszok elegánsak és kényelmesek voltak. Nagy a befogadóképességük, és ehhez mérten olcsók is. A vevőszolgálatra mindig lehetett számítani. A magyar szakemberek állandóan kéznél voltak, de még a szakmai képzéshez is hozzájárultak. Érdemes megjegyezni, hogy a tunéziai Kereskedelmi Minisztérium az akkori járműtenderében a vevőszolgálattal kapcsolatos követelményeket szinte szó szerint az Ikarus által már megvalósított gyakorlat alapján írták elő.

1974-től összesen 669 darab 280-as „állta a sarat”, pontosabban a sivatagi homokot Tunéziában. Aztán jött a STIA 283.20-as csuklós és a 280-asok mára már az Észak-afrikai ország tömegközlekedésének egy fejezete lett.

Share
0

Olvassa el ezt is

2025-01-17

Ikarus és a Renault – volt ami bejött, volt ami nem


Olvass tovább
2024-06-04

Kézzel festett oroszlán Etiópiának


Olvass tovább
2024-03-19

Eltűnt buszok nyomában VI.


Olvass tovább

Comments are closed.

Kategóriák

  • Afrika (20)
  • Ázsia (25)
  • Észak és Dél Amerika, Kanada (21)
  • Európa (73)
  • Közel-kelet (18)
  • Minden más (60)

Legutóbbi cikkeink

  • Múlt és jelen „tükörképei” – Az Ikarus Gyár életének képes lenyomata
  • Finnország évtizedekig kimaradt
  • Az Ikarus buszok török garázsfotói jó időszakot idéznek.
  • Világra szóló Ikarus siker lett volna…
  • Ikarus és a Renault – volt ami bejött, volt ami nem

Címkék

ADA Bulgária E91 Egyiptom Eltűnt buszok Finnország Giron Ikarus 30 Ikarus 180 Ikarus 259 Ikarus 260 Ikarus 263 Ikarus 280 Ikarus 281 Ikarus 283 Ikarus 293 Ikarus 412 Ikarus 543 Ikarus 577 Ikarus 620 Indonézia Irak Irán Isztambul Kuba Kuwait Kína Lengyelország leselejtezés Lettország Mexikó Mozambik NDK REEM Repülőtéri busz Svédország Szovjetunió Taipei Tajvan Teherán trolibusz Tunézia Törökország USA Észak Korea
© 2025 Ikarus Világ | Minden jog fenntartva.