logologologologo
  • Főoldal
  • Galéria
  • Archívum
✕
Ikarus busszal Mexikóba
2023-12-16
Eltűnt buszok nyomában III.
2024-01-04

Kötelező kalandtúra a munkaköri leírásban

Kategóriák
  • Afrika
Címkék
  • Ikarus 321
  • Szudán

1962 szeptemberére a világban már ismert lett az Ikarus-márka: mintegy harminc országban futottak a magyar járművek. Ebből akkoriban körülbelül másfélszáz került Afrikába.

A legelső távolsági autóbuszjáratot Ikarus buszokkal kezdték.

Az 50-es 60-as években egy-egy új piac felkutatása létfontosságú volt az Ikarus számára. Igaz, hogy beindult a biztos szocialista export, de a deviza-éhség új országok felfedezését követelte. Szó szerint is értendő a „felfedezés”, mert volt már néhány afrikai ország, amely Ikarus buszokat vett, mégis volt még mit „felfedezni” a Fekete kontinensen. Így aztán, 1962 nyarán, mint egy kalandregényben: „Na kedves ikarus dolgozó! Irány a Ferihegyi Repülőtér, az úticél a port szudáni kikötő, ahol már várja egy hajóról kipakolt Ikarus 321-es és autózzon el vele egy bemutató körútra Khartumba.”

A magyar kiküldöttek visszaemlékezései szerint még térképük sem volt, mert Port-Szudántól Khartumig, az 1200 kilométeres út kő- és homoksivatagon át vezetett és a háromnapos út nagy részén a távíróvezetékek mentén kellett haladni. Khartum körzetben folytatódott a bemutatózás és a több száz kilométeres próbautat helyismeret nélkül kellett végig csinálni, mert akkoriban a városokon kívül kiépített műutak még nem voltak. A bemutató sikerét egy 27 darabos megrendelés követte, de már a tesztkocsit is megvette egy szudáni távolsági buszjáratokat üzemeltető cég.

1962 őszén Szudánban miutáns kipróbálták az ötven személy szállítására alkalmas 321-est, rögtön rendeltek is belőle 27 darabot. De, ami Guineában a tengerparton fekvő Conakry esetében megkönnyítette a 109 jármű hajóval történő helyszínre szállítását, Szudán esetében viszont a Port-Sudan kikötőjébe érkezett buszokat Khartumig további közel 1200 kilométeres úton kő- és homoksivatagon keresztül „lábon” kellett vinni. Az út 3 napig tartott.

Az ikaruszos vevőszolgálat munkája igazán embert próbáló volt, hiszen a nagy hőség miatt, csak éjjel lehetett szervizelni a buszokat. De abban az időben a garázskörülmények is „afrikaiak” voltak, hiszen a szudániaknak még nem voltak üzemeletetési tapasztalataik. (Egyébként még a repülőtéren a vevőszolgálatosoktól és családtagjaiktól kérték a nemzetközi oltási kiskönyvet és nem léphetett be, akinek nem volt meg a legalább öt súlyos trópusi betegség elleni oltása.)

Ezzel a 27 darabbal aztán meg is szakadt a szudáni export, aminek kizárólag az volt az oka, hogy ’60 as évek közepétől a Száhel övezetet sújtó gyakori szárazság és a polgárháború következtében a gazdaság megtorpant, ugyanakkor Szudán óriási adósságállományt halmozott fel. Ez gátolta a további gazdasági fejlődést is.

Share
1

Olvassa el ezt is

2025-01-17

Ikarus és a Renault – volt ami bejött, volt ami nem


Olvass tovább
2024-06-04

Kézzel festett oroszlán Etiópiának


Olvass tovább
2024-03-19

Eltűnt buszok nyomában VI.


Olvass tovább

Comments are closed.

Kategóriák

  • Afrika (20)
  • Ázsia (25)
  • Észak és Dél Amerika, Kanada (21)
  • Európa (73)
  • Közel-kelet (18)
  • Minden más (60)

Legutóbbi cikkeink

  • Múlt és jelen „tükörképei” – Az Ikarus Gyár életének képes lenyomata
  • Finnország évtizedekig kimaradt
  • Az Ikarus buszok török garázsfotói jó időszakot idéznek.
  • Világra szóló Ikarus siker lett volna…
  • Ikarus és a Renault – volt ami bejött, volt ami nem

Címkék

ADA Bulgária E91 Egyiptom Eltűnt buszok Finnország Giron Ikarus 30 Ikarus 180 Ikarus 259 Ikarus 260 Ikarus 263 Ikarus 280 Ikarus 281 Ikarus 283 Ikarus 293 Ikarus 412 Ikarus 543 Ikarus 577 Ikarus 620 Indonézia Irak Irán Isztambul Kuba Kuwait Kína Lengyelország leselejtezés Lettország Mexikó Mozambik NDK REEM Repülőtéri busz Svédország Szovjetunió Taipei Tajvan Teherán trolibusz Tunézia Törökország USA Észak Korea
© 2025 Ikarus Világ | Minden jog fenntartva.