logologologologo
  • Főoldal
  • Galéria
  • Archívum
✕
„Asszonykám adj egy kis kimenőt…”
2023-11-18
Szigorúan: nők hátul, férfiak elől.
2023-11-23

A legelső távolsági autóbuszjáratot Ikarus buszokkal kezdték.

Kategóriák
  • Afrika
Címkék
  • Guinea
  • Ikarus 31

Guinea fővárosába, Conakryba az 50-es évek végétől kerültek Ikarus buszok. Összesen 109 darab 31-es és néhány 620-as járta az afrikai ország útjait. Guinea 1958-ban nyerte el függetlenségét, addig semmiféle menetrend szerinti buszközlekedés nem volt. A gazdagok, a külföldiek autón jártak. A lakossággal senki sem törődött. Egy-két magánvállalkozó nyitott, rozoga tetejű kocsija szaladgált a városban. Éppen a száznál több Ikarusszal sikerült kialakítani a jól működő – a fővárost behálózó – buszos tömegközlekedést. De vidékre is jártak Ikaruszok. A magyar segítséggel és a Magyarországon felkészített guineai szerelőkkel a szerviz nagyon jól működött és mivel kevés gond volt a 31-esekkel.

1961 őszén az a merész ötlet merült fel, hogy Conakry és Bamako között távolsági járatot indítanak a magyar buszokkal. Guinea és a Mali Köztársaság fővárosa közötti 1000 kilométeres utat, aztán menetrend szerint megbízhatóan járták az Ikarus buszok.A fennmaradt feljegyzések szerint 1959-től Conakry-ban a kikötő közelében volt az autóbuszgarázs és egyáltalán nem volt furcsa, hogy a legtöbb afrikai szakmunkás értette a magyar szót, ugyanis nagy részük az autószerelő szakmát Budapesten tanulta ki, és a mester oklevelet már Conakry-ban szerezte meg. Az autóbuszüzem műhelyében pedig magyar szakemberek irányításával ismerkedtek meg az Ikaruszokkal.

A városban leírhatatlan népszerűek voltak a magyar autóbuszok, ennek talán éppen az is volt az oka, hogy az általában kevésbé kedvelt egykori gyarmatosítók, a franciák, illetve az angolok, amerikaiak helyett valami újdonságnak számítottak a Közép Európából érkezettek.

De volt még valami, amiért szerették a magyar buszokat: az Ikarus 31-esek mindegyikének oldalára a guineai zászló (a zöld, sárga, piros) színeit festették fel. Ennek érzelmi jelentősége abban van, hogy a 109 darab Ikarus 31-es, Guinea szuverén és független köztársasággá kikiáltása után egy évvel adta a főváros, Conakry tömegközlekedésének gerincét. Ma már nem lehet tudni, kinek a nagyszerű ötlete volt a festés.

Kötelező kalandtúra a munkaköri leírásban
Share
0

Olvassa el ezt is

2025-01-17

Ikarus és a Renault – volt ami bejött, volt ami nem


Olvass tovább
2024-06-04

Kézzel festett oroszlán Etiópiának


Olvass tovább
2024-03-19

Eltűnt buszok nyomában VI.


Olvass tovább

Comments are closed.

Kategóriák

  • Afrika (20)
  • Ázsia (25)
  • Észak és Dél Amerika, Kanada (21)
  • Európa (73)
  • Közel-kelet (18)
  • Minden más (60)

Legutóbbi cikkeink

  • Múlt és jelen „tükörképei” – Az Ikarus Gyár életének képes lenyomata
  • Finnország évtizedekig kimaradt
  • Az Ikarus buszok török garázsfotói jó időszakot idéznek.
  • Világra szóló Ikarus siker lett volna…
  • Ikarus és a Renault – volt ami bejött, volt ami nem

Címkék

ADA Bulgária E91 Egyiptom Eltűnt buszok Finnország Giron Ikarus 30 Ikarus 180 Ikarus 259 Ikarus 260 Ikarus 263 Ikarus 280 Ikarus 281 Ikarus 283 Ikarus 293 Ikarus 412 Ikarus 543 Ikarus 577 Ikarus 620 Indonézia Irak Irán Isztambul Kuba Kuwait Kína Lengyelország leselejtezés Lettország Mexikó Mozambik NDK REEM Repülőtéri busz Svédország Szovjetunió Taipei Tajvan Teherán trolibusz Tunézia Törökország USA Észak Korea
© 2025 Ikarus Világ | Minden jog fenntartva.