„Asszonykám adj egy kis kimenőt…”
2023-11-18Szigorúan: nők hátul, férfiak elől.
2023-11-23Guinea fővárosába, Conakryba az 50-es évek végétől kerültek Ikarus buszok. Összesen 109 darab 31-es és néhány 620-as járta az afrikai ország útjait. Guinea 1958-ban nyerte el függetlenségét, addig semmiféle menetrend szerinti buszközlekedés nem volt. A gazdagok, a külföldiek autón jártak. A lakossággal senki sem törődött. Egy-két magánvállalkozó nyitott, rozoga tetejű kocsija szaladgált a városban. Éppen a száznál több Ikarusszal sikerült kialakítani a jól működő – a fővárost behálózó – buszos tömegközlekedést. De vidékre is jártak Ikaruszok. A magyar segítséggel és a Magyarországon felkészített guineai szerelőkkel a szerviz nagyon jól működött és mivel kevés gond volt a 31-esekkel.
1961 őszén az a merész ötlet merült fel, hogy Conakry és Bamako között távolsági járatot indítanak a magyar buszokkal. Guinea és a Mali Köztársaság fővárosa közötti 1000 kilométeres utat, aztán menetrend szerint megbízhatóan járták az Ikarus buszok.A fennmaradt feljegyzések szerint 1959-től Conakry-ban a kikötő közelében volt az autóbuszgarázs és egyáltalán nem volt furcsa, hogy a legtöbb afrikai szakmunkás értette a magyar szót, ugyanis nagy részük az autószerelő szakmát Budapesten tanulta ki, és a mester oklevelet már Conakry-ban szerezte meg. Az autóbuszüzem műhelyében pedig magyar szakemberek irányításával ismerkedtek meg az Ikaruszokkal.
A városban leírhatatlan népszerűek voltak a magyar autóbuszok, ennek talán éppen az is volt az oka, hogy az általában kevésbé kedvelt egykori gyarmatosítók, a franciák, illetve az angolok, amerikaiak helyett valami újdonságnak számítottak a Közép Európából érkezettek.
De volt még valami, amiért szerették a magyar buszokat: az Ikarus 31-esek mindegyikének oldalára a guineai zászló (a zöld, sárga, piros) színeit festették fel. Ennek érzelmi jelentősége abban van, hogy a 109 darab Ikarus 31-es, Guinea szuverén és független köztársasággá kikiáltása után egy évvel adta a főváros, Conakry tömegközlekedésének gerincét. Ma már nem lehet tudni, kinek a nagyszerű ötlete volt a festés.