Ikarus vs Robur Indonéziában
2023-09-10Ikarus buszok a távoli északon
2023-09-14Indonézia a 90-es évek közepére jutott oda, hogy nem várhat tovább a buszpark megújítása. A régi emeletes buszok mellett, 1969-ben az Egyesült Államokból 4000 darab Dodge típusú buszt kapott segélyként. Ezek jócskán idejét múltak lettek.
Az indonéz üzletkötők jelezték a MOGÜRT-nek, hogy a környezetszennyezés elleni fellépés keretében áttérnek a 12 milliós fővárosban a gázüzemű autóbuszokra. Ez az 1996-tól indított program jelentősen befolyásolta a már évek óta folyó magyar-indonéz busztárgyalásokat. Noha az 1994-es magyar államfői látogatás lökést adott a folyamatnak, a korábban kilátásba helyezett több száz darabos rendelésből semmi sem lett. Ugyanis az indonéz főváros közlekedési vállalata 400 Ikarus csuklós városi buszt szándékozott vásárolni ’93 és ’96 között. 1993 májusában a jakartai közlekedési vállalat egy évre átvett kipróbálásra egy négyajtós csuklós Ikarus 281-est. Az autóbusz átadási ceremóniáján és első útján részt vett Siti Hardijanti Rukmana, Suharto államfő lánya is, aki egyik főrészvényese volt annak a cégnek, amely az Ikarusokat szerette volna forgalmazni Indonéziában. Egyértelműen a csuklós Ikarus 281-es forgalomba helyezése az indonéz főváros buszparkjának úttörője, és jelentős fejezet volt Jakarta közlekedéstörténetében.
Az egyetlen darab 281-es is a roncstelepre került, amint a képeken látható.
.
Aztán az Ikarus hiába reménykedett a nagy indonéz üzleti sikerben, ugyanis a környezetvédelem lett a fő prioritás és már csak gázüzemű buszokat lehetett üzembe helyezni. A nagyszámú rendelésből 43 darab CNG-s Ikarus 247-es lett. Suharto elnök lánya személyes közreműködésével sikerült csak menteni a menthetőt, megszerezni legalább a 43 darab nem csuklós vásárlását. Ebből 1997 áprilisáig Fehérvárról 33 darabot importáltak CBU formájában, a többit Indonéziában, East Bekasiban szerelték össze.
Az akkori indonéz sajtó szerint kora egyik legkifinomultabb busza volt, Allison automata váltója és légrugózása volt. Ezek voltak az első CNG buszok Indonéziában.
Ez a flotta sokáig működött, sőt helyközi járataik is voltak, az egyik transzdzsakartai flottaként. A jegyzőkönyvek szerint Jakartában évekig egy 19 kilométeres útvonalon két üzleti negyede között jártak. Idővel helyközi járatba is kerültek. Jakartában az Ikarus 247-eseknél a 2000-es években Detroit motor kezdett tönkre menni, majd – hosszas engedélyezési procedúra mellett Steyr motort tettek a buszokba, de ezek sem bírták sokáig, így végül a 2000-es évek közepén leselejtezték őket.