logologologologo
  • Főoldal
  • Galéria
  • Archívum
✕
Ikarus vs Robur Indonéziában
2023-09-10
Ikarus buszok a távoli északon
2023-09-14

Nagy üzlet helyett szerény darabszám

Kategóriák
  • Ázsia
Címkék
  • Ikarus 247
  • Ikarus281
  • Indonézia

Indonézia a 90-es évek közepére jutott oda, hogy nem várhat tovább a buszpark megújítása. A régi emeletes buszok mellett, 1969-ben az Egyesült Államokból 4000 darab Dodge típusú buszt kapott segélyként. Ezek jócskán idejét múltak lettek.

Az indonéz üzletkötők jelezték a MOGÜRT-nek, hogy a környezetszennyezés elleni fellépés keretében áttérnek a 12 milliós fővárosban a gázüzemű autóbuszokra. Ez az 1996-tól indított program jelentősen befolyásolta a már évek óta folyó magyar-indonéz busztárgyalásokat. Noha az 1994-es magyar államfői látogatás lökést adott a folyamatnak, a korábban kilátásba helyezett több száz darabos rendelésből semmi sem lett. Ugyanis az indonéz főváros közlekedési vállalata 400 Ikarus csuklós városi buszt szándékozott vásárolni ’93 és ’96 között. 1993 májusában a jakartai közlekedési vállalat egy évre átvett kipróbálásra egy négyajtós csuklós Ikarus 281-est. Az autóbusz átadási ceremóniáján és első útján részt vett Siti Hardijanti Rukmana, Suharto államfő lánya is, aki egyik főrészvényese volt annak a cégnek, amely az Ikarusokat szerette volna forgalmazni Indonéziában. Egyértelműen a csuklós Ikarus 281-es forgalomba helyezése az indonéz főváros buszparkjának úttörője, és jelentős fejezet volt Jakarta közlekedéstörténetében.

Az egyetlen darab 281-es is a roncstelepre került, amint a képeken látható.

.


Aztán az Ikarus hiába reménykedett a nagy indonéz üzleti sikerben, ugyanis a környezetvédelem lett a fő prioritás és már csak gázüzemű buszokat lehetett üzembe helyezni. A nagyszámú rendelésből 43 darab CNG-s Ikarus 247-es lett. Suharto elnök lánya személyes közreműködésével sikerült csak menteni a menthetőt, megszerezni legalább a 43 darab nem csuklós vásárlását. Ebből 1997 áprilisáig Fehérvárról 33 darabot importáltak CBU formájában, a többit Indonéziában, East Bekasiban szerelték össze.

Az akkori indonéz sajtó szerint kora egyik legkifinomultabb busza volt, Allison automata váltója és légrugózása volt. Ezek voltak az első CNG buszok Indonéziában.

Ez a flotta sokáig működött, sőt helyközi járataik is voltak, az egyik transzdzsakartai flottaként. A jegyzőkönyvek szerint Jakartában évekig egy 19 kilométeres útvonalon két üzleti negyede között jártak. Idővel helyközi járatba is kerültek. Jakartában az Ikarus 247-eseknél a 2000-es években Detroit motor kezdett tönkre menni, majd – hosszas engedélyezési procedúra mellett Steyr motort tettek a buszokba, de ezek sem bírták sokáig, így végül a 2000-es évek közepén leselejtezték őket.

A 32-essel kezdődött – Indonéziai kalandok
Share
0

Olvassa el ezt is

2025-01-16

Az Ikarus csuklós Bangkokban is szép emlék


Olvass tovább
2024-12-30

Ganz-Ikarus railbus Malajziának


Olvass tovább
2024-03-19

Miért nem váltak be az ADA buszok


Olvass tovább

Comments are closed.

Kategóriák

  • Afrika (20)
  • Ázsia (25)
  • Észak és Dél Amerika, Kanada (21)
  • Európa (75)
  • Közel-kelet (18)
  • Minden más (61)

Legutóbbi cikkeink

  • Nélkülözhetetlenek voltak a hajógyári Ikarus buszok
  • „Úgy mentek mint a golyó”
  • Múlt és jelen „tükörképei” – Az Ikarus Gyár életének képes lenyomata
  • Finnország évtizedekig kimaradt
  • Az Ikarus buszok török garázsfotói jó időszakot idéznek.

Címkék

Bulgária Csehszlovákia Egyiptom Eltűnt buszok Finnország Giron Ikarus 30 Ikarus 66 Ikarus 180 Ikarus 259 Ikarus 260 Ikarus 280 Ikarus 281 Ikarus 283 Ikarus 412 Ikarus 543 Ikarus 577 Ikarus 620 Indonézia Irak Irán Isztambul Kanada Kuba Kuwait Kína Lengyelország Lettország Mexikó Mozambik NDK Olaszország REEM Repülőtéri busz Svédország Szovjetunió Szállítás színes buszok Taipei Tajvan Teherán trolibusz Tunézia Törökország USA
© 2025 Ikarus Világ | Minden jog fenntartva.