Kuwaiti Ikarus buszok – Öbölháború előtt
2023-09-18Egy ismeretlen ismerős – Ikarus 238
2023-09-202023-ban éppen ebben a hónapban 10 éve, hogy Isztambulban kivonták a forgalomból az Ikarus buszokat.
A buszokat, amelyekről a magyar turisták örömmel fotóztak, amelyekről filmjelenetek és régi isztambuli fényképek készültek, és ami a legfontosabb, amelyek fontos szerepet töltöttek be a török emberek emlékeiben. Bár távol álltak a légkonditól és a kényelemtől, az Ikarus buszok emlékét sok visszaemlékezés őrzi még ma is. Ahogy ezt egy török újság megfogalmazta: „Annak ellenére, hogy az IETT (Isztambuli Közlekedési Vállalat megújult flottájának köszönhetően kényelmesebbé vált a tömegközlekedés, a régi buszok nosztalgikus szépségként maradnak meg emlékeinkben.”
Azt viszont a magyar sajtó nem verte nagydobra, sőt évekig elhallgatták, hogy az 1979-80-ban a flottába bekerült Ikarus autóbuszok érdekes vételi sztorival rendelkeztek: Törökország devizahiánya és elégtelen hitelképesség miatt egyetlen busztársaság sem pályázott az IETT beszerzési tenderére. Magyarország viszont bejelentette, hogy készpénzes vásárlás feltételével indul a pályázaton. A buszokat a török jegybank és a Magyar Nemzeti Bank közötti tárgyalások eredményeként vásárolták meg. A garanciaszerződéssel az isztambuli fővárosi önkormányzat megvette a buszokat, Magyarország pedig gyapotot, dohányt, friss gyümölcsöt és zöldséget vásárolt Törökországtól cserébe.
Egy járműtörténeti emlékkép: 1979-ben rendőrségi felvezetéssel érkeztek Isztambulba az első Ikarus buszok:
Ez a sajátos barter-kereskedés után az 1992 és 1994 között lebonyolított vásárlásoknál ezt a szerződést felmondták és 1404 db Ikarus buszt bankhitellel szállítottak az IETT-hez. A 80-as években vásárolt buszokat Isztambulba lábon vitték a körülbelül 1500 kilométeres úton, 20 főnyi buszvezetőkkel.