Az Ikarus buszok ravatalozója
2023-08-16A koppintás nem jött be a kubaiaknak
2023-08-221976 februárjában az IKARUS székesfehérvári gyárában különlegesen előkészített, számos technikai módosítással ellátott 255.70-es típusú autóbusz készült. Ez volt az első fecske a 700 darabos szállításnak.
Ugyanis Magyarország is hozzájárult a gázvezeték megépítéséhez azzal, hogy az építkezést autóbuszokkal látta el. Kapott a buszokból az ország olyan városa, ahol a „Миннефтегазстрой” cégnek hídfőállásai voltak. Tymenybe, Groznijba, az Urálba, Közép Ázsiába.
Az 1976 februárban elkészült első buszt viszont tesztnek szánták. 3 hónap alatt 30 ezer kilométert tettek bele, kizárólag nagy hidegben. A buszokat az építkezéseken dolgozók szállítására, óvoda-, és iskolabusznak használták. Az orenburgi gázvezeték építése a KGST országok legnagyobb közös beruházása volt, amelyben hét tagország vállalt szerepet: Magyarország, Bulgária, Csehszlovákia, Lengyelország, NDK, Románia és Szovjetunió. Magyarországra egy 596 kilométeres hosszúságú (III.) szakasz jutott. Az építkezést 1975-ben kezdték el, a gázszállítás pedig 1979 januárjában indult el.
A busznak a szibériai éghajlati viszonyok között is megbízhatóan kellett közlekedni. Az ottani útviszonyok és távolságok erős építési és rendkívüli üzembiztosságot követeltek. Mind ehhez hozzájön a mínusz ötvenfokos hideg lehetősége. Ennél a hőmérsékletnél már csak a legtökéletesebben szerelt dízelmotort lehet hidegen indítani, azt is csak úgy, ha az akkumulátorok tárolására szolgáló teret fűtik. Fűteni kellett a pótkerék tárolóhelyét is és természetesen a legnagyobb hidegben sem süllyedhetett a kocsi belső hőmérséklete 17 fok alá. Vagyis: a tervezőknek úgy kellett áttervezniük a 255-öst, hogy hideg égövi autóbusz legyen.
A következő 3 évben készített 700 darab 255.70-es busz a Szovjetunióba exportált, megszokott piros-fehér színű buszoktól, karmazsin-színévél és az oldalára oroszul írt „Minneftegazstroy” feliratával és csőfektető formájú logójával tért el.
Egy trükkös fotó, de csak egy kicsit átverés.
A képen egy IL76 óriás-szállító repülőgép, amelynél egy „Orenburgi Ikarus” áll, mintha most gördült volna ki a repülőből. Az itt-ott felbukkanó kép a valóságban egy hatásosra sikeredett reklámfotó, hiszen nem igazán lett volna gazdaságos a buszokat „röptetni”. Pláne, hogy 700 ugyanilyen Ikarus 255.70-est gyártott a fehérvári Ikarus, amelyekkel Magyarország hozzájárult az orenburgi gázvezeték építéséhez.