logologologologo
  • Főoldal
  • Galéria
  • Archívum
✕
Ikarus buszok a piramisok tövében
2023-07-30
Bezöldült Ikarus buszok Isztambulban
2023-07-31

Az Ikarus ízelt autóbusza

Kategóriák
  • Európa
  • Minden más
Címkék

Az „ízelt” (akkoriban még nem honosodott meg a ‘csuklós’ szó) Ikarus 180-as típus megtervezését egyáltalán nem a – már jól bejáratot – szocialista országok igénye motiválta, hanem az ötvenes évek közepén, (ahogy Magyarország lakossága nőtt) az egyre nehezebbé váló tömegközlekedés. Az Ikarus 60-as és trolibuszai alig tudtak lépést tartani az erős utasforgalommal. A 180-as azonban nehéz diónak bizonyult, a fejlesztés kezdetétől a nagyszériás gyártásig közel 10 év telt el. Bármilyen furcsa, de már 1958-ban elfogadták a 180-as programot, egy 180 személyes városi autóbusz tervezésére. A döcögve haladó program áthidalására találta ki 3 FAÜ-s mérnök, hogy a meglévő Ikarus 60-as autóbuszokat alakítsák át csuklós buszokká, ezzel enyhítve a forgalmi torlódásokat, amíg az Ikarus saját fejlesztését be nem fejezi.

A nagy gondot csak a motor élettartama jelentette, mert egy gyenge Csepel D-614-es (145 LE) motoron kívül más nem állt rendelkezésre. Ez a helyzet többször is megismétlődött a gyár történetében. Számos ígéretes fejlesztés éppen a megfelelő erőforrás hiánya miatt nem valósulhatott meg. Felismerve, hogy valamit csinálni jobb, mint semmit sem csinálni, a gyár úgy döntött, vesznek egy 1956-ban megalkotott Henschel HS 160-as csukló autóbuszt, amit alaposan megvizsgáltak. Az igazsághoz tartozik, hogy ez volt az első és utolsó alkalom, amikor az Ikarus tervezői külföldi tapasztalatokat használtak fel. Megépült az Ikarus 180.K1, amelyet az 1961-es budapesti nemzetközi vásáron mutattak be. Azt viszont nem verték nagydobra, hogy a buszban nem volt motor.

Aztán 1963-tól a motorkérdés is megoldódott. A végeredmény 7800 darab busz, a belföldin kívül nyolc ország útjain.

Share
0

Olvassa el ezt is

2025-03-02

Múlt és jelen „tükörképei” – Az Ikarus Gyár életének képes lenyomata


Olvass tovább
2025-02-18

Finnország évtizedekig kimaradt


Olvass tovább
2025-02-18

Az Ikarus buszok török garázsfotói jó időszakot idéznek.


Olvass tovább

Comments are closed.

Kategóriák

  • Afrika (20)
  • Ázsia (25)
  • Észak és Dél Amerika, Kanada (21)
  • Európa (73)
  • Közel-kelet (18)
  • Minden más (60)

Legutóbbi cikkeink

  • Múlt és jelen „tükörképei” – Az Ikarus Gyár életének képes lenyomata
  • Finnország évtizedekig kimaradt
  • Az Ikarus buszok török garázsfotói jó időszakot idéznek.
  • Világra szóló Ikarus siker lett volna…
  • Ikarus és a Renault – volt ami bejött, volt ami nem

Címkék

ADA Bulgária E91 Egyiptom Eltűnt buszok Finnország Giron Ikarus 30 Ikarus 180 Ikarus 259 Ikarus 260 Ikarus 263 Ikarus 280 Ikarus 281 Ikarus 283 Ikarus 293 Ikarus 412 Ikarus 543 Ikarus 577 Ikarus 620 Indonézia Irak Irán Isztambul Kuba Kuwait Kína Lengyelország leselejtezés Lettország Mexikó Mozambik NDK REEM Repülőtéri busz Svédország Szovjetunió Taipei Tajvan Teherán trolibusz Tunézia Törökország USA Észak Korea
© 2025 Ikarus Világ | Minden jog fenntartva.