logologologologo
  • Főoldal
  • Galéria
  • Archívum
✕
Ganz-Ikarus railbus Malajziának
2024-12-30
Portugál Ikarus busz, ami Ikarus is meg nem is
2025-01-16

Jemen Ikarus buszai – ma már csak a múlt

Kategóriák
  • Közel-kelet
Címkék
  • Áden
  • Dél Jemen
  • Ikarus 266
  • Jemeni Népi Demokratikus Köztársaság
  • Kuwait

Az évekig tartó Észak Jemen és Dél Jemen közötti nézeteltérés után 1970-ben megalakult a Jemeni Népi Demokratikus Köztársaság. Magyarországnak is „segíteni illett” az arab térségben a szovjet befolyás bázis-országát. A gyarmati uralomtól nagyon elmaradott gazdaságot örökölt, beleértve a tömegközlekedést is. A 70-es évek elejétől a demokratikus Jemen volt az egyetlen arab ország, amely átvette a marxizmust. 1976-ban és ’79-ben összesen 58 darab Ikarus 255-öst, ’84-től ’89-ig pedig 19 darab Ikarus 256-ost vettek távolsági járatnak. Szintén 1976-tól – fehérvári szakemberekkel működő szervizállomással – összesen 106 darab Ikarus 266-os autóbuszt szállított a MOGÜRT, amelyek besegítettek a túlzsúfolt főváros, Áden tömegközlekedésébe. Mivel Ádenben és a többi nagyvárosban a tömegközlekedés a magántaxisok kezében volt, magas fuvardíjakkal, újdonság volt, hogy a tömegközlekedés hirtelen olcsó lett.

Az első időkben – Európában szokatlan módon – egy kalauz minden utastól megkérdezte, hogy merre tart, hogy kifizesse az előírt távolság viteldíját, amit aztán egy darab papírra írt fel. Csak 1981-ben vezették be az elővételi jegyeket, a buszokon lyukasztókkal.

Aztán a két Jemen között dúló harcok miatt mára az arab világ egyik legelmaradottabb, legszegényebb országa lett. És ez rányomta a bélyegét a tömegközlekedésre is. A 106-ból az utolsó 44 darab 266-os 1989-ben érkezett Ádenbe.

1976-ban az első megrendelés alapfeltétele volt, hogy a 60 darab Ikarus 266.30-as szállításával egyidőben szállítson le a MOGÜRT a 4 darab konténer szerviz állomást is. Ésszerű döntés volt, mert a buszokhoz a szerviz körülmények sem lettek volna kielégítők. 1976 augusztusában meg is érkeztek Ádenbe Székesfehérvárról a buszok, amelynek „mellékleteként” négy „Container- szervíz” utazott a szükséges garanciális javításokhoz.

A 266-osok felső 20 centiméteres sávja lemezelt volt, ezért alacsonyabb ablakokkal készültek. 1988-89-ben további 44 darab Ikarus 266.80-as érkezett Ádenbe.

Az Ikarus buszok Adenben, Abienben, Lahejben városi illetve elővárosi forgalomban közlekedtek. Aztán a két Jemen között dúló harcok miatt mára az arab világ egyik legelmaradottabb, legszegényebb országa lett.

Érdemes megjegyezni, hogy 1976-ban segélyként Kuwait átadott 100 darab Ikarus 66-ost és távolsági járatként 1986-ig közlekedtek. Képeken az Ikarus 66-os roncsok a jemeni sivatagban.

A 90-es évek végén egy ádeni buszsofőr egy riportban arról beszélt, hogy „nagy szomorúsággal emlékszik vissza a múltra, 1993-ban a társaságnak 72 kis- és nagybusza volt, a „madzsari ikaruszok” több mint 30 vonalon közlekedtek Ádenben, illetve több város között. Az ádeniek közül sokan még mindig nosztalgiáznak az állami buszok után, sokan úgy vélik, hogy az olcsóságon túl, civilizált hangulatot adtak a városnak, amit a tönkretettek a magánbuszok és mini taxik.”

Share
0

Olvassa el ezt is

2025-01-17

Ikarus és a Renault – volt ami bejött, volt ami nem


Olvass tovább
2025-01-16

A magyar dizájn-ötletért odavoltak az irakiak


Olvass tovább
2025-01-16

Logisztikai bravúr volt a 42 darab Ikarus 620-as Irakba juttatása.


Olvass tovább

Comments are closed.

Kategóriák

  • Afrika (20)
  • Ázsia (25)
  • Észak és Dél Amerika, Kanada (21)
  • Európa (73)
  • Közel-kelet (18)
  • Minden más (60)

Legutóbbi cikkeink

  • Múlt és jelen „tükörképei” – Az Ikarus Gyár életének képes lenyomata
  • Finnország évtizedekig kimaradt
  • Az Ikarus buszok török garázsfotói jó időszakot idéznek.
  • Világra szóló Ikarus siker lett volna…
  • Ikarus és a Renault – volt ami bejött, volt ami nem

Címkék

ADA Bulgária E91 Egyiptom Eltűnt buszok Finnország Giron Ikarus 30 Ikarus 180 Ikarus 259 Ikarus 260 Ikarus 263 Ikarus 280 Ikarus 281 Ikarus 283 Ikarus 293 Ikarus 412 Ikarus 543 Ikarus 577 Ikarus 620 Indonézia Irak Irán Isztambul Kuba Kuwait Kína Lengyelország leselejtezés Lettország Mexikó Mozambik NDK REEM Repülőtéri busz Svédország Szovjetunió Taipei Tajvan Teherán trolibusz Tunézia Törökország USA Észak Korea
© 2025 Ikarus Világ | Minden jog fenntartva.