logologologologo
  • Főoldal
  • Galéria
  • Archívum
✕
Jó szolgálatot tett a színezett autós napellenző
2024-11-30
Aktív nyugdíjas Ikarus 280-asok
2024-12-02

Egy elfelejtett Ikarus járműtörténeti bravúr

Kategóriák
  • Minden más
Címkék
  • Ikarus 55
  • Kísérlet
  • SzSzovjetunió

1963 október közepén egy turbófeltöltős sárga-feketecsíkos, kísérleti Ikarus 55-ös autóbusz indult a Szovjetunióba. A KGST határozata alapján az Ikarus feladata volt a fűtő-hűtő berendezéssel felszerelt autóbusztípus kialakítása, hogy majd az új konstrukcióknál már figyelembe lehessen venni a hőszigetelési, a fűtési és a szellőztetési tényezőket.

A buszt teljesen átalakították. Nyolc ülőhelyet és hat ágyat tettek bele. A kocsiteret több szakaszra osztották, így lehetővé vált a különböző nagyságrendhez szükséges mérési viszonyok megteremtése, amit 32 műszerrel mértek.

A feljegyzések szerint, az első út a „nagy orosz télbe” vezetett. Mínusz 18 C fokos külső hőmérsékletnél vizsgálták a busz utasterét. Volt, amikor már -32 C fok volt kint, de szovjet szakemberek segítségével megoldották kint beszerzett szigetelő anyagokkal, hogy a kocsit +31 C fokra is fel tudták melegíteni.

(Képen a busz Batumiban egy 1963. november 17-én megjelent újságban.)

A busz 1964 áprilisában hazatért, majd 1 hónappal később újabb expedícióra indult. A második expedíció során már a Szovjetunió legforróbb, a szubtrópusi éghajlatú, valamint a legmagasabban fekvő vidékeit keresték fel.

A feljegyzések szerint a buszba egy – akkoriban kifejlesztette – Stone-féle légkondit teszteltek. Üzbegisztánban — Taskent, Szamarkand környékén — és a Kara-Kum sivatagban, amikor a hőmérő +40 C fokot mutatott árnyékban, a tűző napon a talaj 65 fokosra is felmelegedett. A kocsi teteje 70—80 fokosra hevült, de a fekete felületű test elérte a 98 C fokos hőmérsékletet is. Ugyanakkor autóbusz belsejét sikerült lenyomni 23—24 fokra.

Rekord is született az expedíció során. A 14 tonna minimális súllyal, 90 km/h átlagsebességgel, a 26 530 km-t Batumitól a finn határig, az oda- és visszavezető utat a legváltozatosabb éghajlati és terepviszonyok között az Ikarus történetében először ez az Ikarus55-ös tette meg. Az autóbusz összesen több mint 45 000 kilométert (!) tett meg, vagyis bőven megkerülhette volna a Földet.

Share
1

Olvassa el ezt is

2025-06-03

„Úgy mentek mint a golyó”


Olvass tovább
2025-03-02

Múlt és jelen „tükörképei” – Az Ikarus Gyár életének képes lenyomata


Olvass tovább
2025-01-16

Portugál Ikarus busz, ami Ikarus is meg nem is


Olvass tovább

Comments are closed.

Kategóriák

  • Afrika (23)
  • Ázsia (25)
  • Észak és Dél Amerika, Kanada (22)
  • Európa (78)
  • Közel-kelet (18)
  • Minden más (61)

Legutóbbi cikkeink

  • Ikarus buszok az ENSZ szolgálatában
  • Elvtársias Ikarus üdvözlet
  • Líbia, két évtizedes Ikarus sikertörténet
  • Ikarus buszok a „tűz és jég országában”
  • A konvojt az a sofőr vezesse, akinek felesége és a legtöbb gyereke van

Címkék

Bulgária E94 Egyiptom Eltűnt buszok Finnország Giron Ikarus 30 Ikarus 31 Ikarus 180 Ikarus 259 Ikarus 260 Ikarus 263 Ikarus 280 Ikarus 281 Ikarus 283 Ikarus 293 Ikarus 412 Ikarus 543 Ikarus 577 Ikarus 620 Indonézia Irak Irán Isztambul Kairó Kuba Kuwait Kína Lengyelország leselejtezés Lettország Mexikó Mozambik NDK REEM Repülőtéri busz Svédország Szovjetunió Taipei Tajvan Teherán trolibusz Tunézia Törökország USA
© 2025 Ikarus Világ | Minden jog fenntartva.