A bulgáriai sofőrök és a 280-asok manuális váltója
2023-09-25Egy szépséges kisbusz
2023-09-26Buszos körökben a mai napig vitákat generál, hogy vajon lett volna piaca az ADA buszoknak?
Az ADA (Afrika, Dél-Amerika, Ázsia) program 1975-ben Fehérváron kezdődött. A program célja egy olyan autóbusz létrehozása volt, ami jól tűri a mostoha körülményeket, és akár földúton is használható. Az első busz az 1976-os BNV-n mutatkozott be, és a 259.00 K1 típusszámot kapta. A 10 méter hosszú kocsi különlegessége az azonos homlok- és hátfal, valamint az, hogy orrmotoros volt. A következő ADA busz farmotoros, hátsókerék-hajtású volt, és 1977-ben mutatták be. A 259.00 K2 típusú kocsit már az AUTOKUT munkatársai tervezték.
Egy évvel később pedig bemutatkozott a világon egyedülálló összkerékhajtású autóbusz. A 90 km/h-ás végsebességre képes autóbusz, a 259.50 K1 típusú kocsi akár 30 százalékos emelkedőt is leküzdhetett.
Az ADA buszokból több, export piacra szánt prototípus is készült, például a Ford alvázas 250.10, vagy a Scania alvázon alapuló 259.20.
Az Ikarus nagyvállalat fennállása óta addig nem gyártott annyi légkondicionált kivitelű autóbuszt, mint amennyit 1981 nyarán iraki megrendelésre Fehérváron készítettek. Scania BF 111.63 alvázra 200 lóerős motorral, 12 méteres Thermo King légkondíciónálóval készült összesen 220 autóbuszt kellett időre elkészíteni. (CBU, Completely Built Unit kivitelben, azaz magas készültségi fokon, de nem teljesen készre szerelve.). Naponta hat kocsit fejeztek be a vázas, a lemezes, a fényező és a szerelő üzemben. A zökkenőmentes gyártás érdekében az egész gyár összefogott. Háromműszakos gyártásra is szükség volt. Különösen nehéz helyzetben volt az alkatrészgyártó gyáregység, hiszen a 259.20-as típuson kívül egy másik típushoz is alkatrészeket kellett készíteniük.
A prototípus február közepén készült el, majd a gyárban előkészítették a sorozatvártáshoz szükséges teljes dokumentációt. Május elején a gyártás megkezdés előtt még két kocsit összeállítottak, hogy fény derüljön a hiányosságokra. A technológiai előkészítés után május 12-én indult, a sorozatgyártás, és június 3-án legördült az első jármű a szerelősorról. Július 31-én pedig az utolsó 5 autóbusz is útra készen állt a gyárudvaron. A buszok egyébként CBU (Completely Built Unit) kivitelben, azaz magas készültségi fokon, de nem teljesen készre szerelve kerültek kiszállításra.
Az utolsó ADA busz az 1979-ben etióp igényekre kifejlesztett 259.00 K3 volt.
Mielőtt ez a konstrukció kiérhette volna magát, az Ikarus vezetése leállíttatta a programot.
Nem volt véletlen. Már az első busz tesztjei számos hiányosságot tártak fel, amelyek közül a legsúlyosabb az első tengely jelentős túlsúlya volt. Az tény, hogy a motor hátulról, ahol addig hagyományosan elhelyezett, előre került. Az első túlnyúlásban helyezkedett el és a váltó is ott volt. A túlterhelés következtében a tengelyhajtások tönkrementek, a kerekek bolygócsökkentői gyorsan elhasználódtak. A homokban gyakran elsüllyedt a busz eleje, és csak hátrafelé mozgott. Összesen 13 féle altípus készült a 259-esből.
A program jelentősége talán abban van, hogy a négykerékmeghajtás megoldása a világ teljes busziparának elismerését kiváltotta.