
Múlt és jelen „tükörképei” – Az Ikarus Gyár életének képes lenyomata
2025-03-02
Nélkülözhetetlenek voltak a hajógyári Ikarus buszok
2025-06-03A nyugat európai országok közül talán Hollandia volt az egyik leginkább elutasító, hogy Ikarus buszokat vegyenek. A hidegháború alatt Hollandia a NATO és a nyugati blokk tagja volt, míg az Ikarus a KGST-hez kötődő gyártó volt. Ez korlátozta a kereskedelmet és a technológiacserét.
A 80-as évek elejére aztán létrejött kooperáció, mert a holland DAF teherautógyár a győri Rábával öt évre szóló szerződést kötött kamion-vezetőfülkék szállítására. Folyamatban volt több közös akció az Ikarus-al. A legsikeresebb a DAF alvázra, DAF motorral készült Ikarus 350, 396 és 480-as volt, amelyek Nagy Britannia és Írország útjait járták.

Talán kevésbé ismert, hogy DAF buszok viszont járták Magyarország útjait, pontosabban Hódmezővásárhely és Szeged között. A Hód-Mező Közlekedési Koncessziós Kft. a holland Noord-Zuid-Hollandsche Vervoer Maatschappij NV (NZH) közlekedési társaságtól vett 5 darab buszt, amelyek 1996 decembere és 2006 májusa között gyorsjáratként közlekedtek menetrend szerint. A visszaemlékezések szerint élmény volt rajtuk utazni, puha rugózású, kényelmes buszok voltak, és „úgy mentek mint a golyó!”
(Dávid István fotói)