
Világra szóló Ikarus siker lett volna…
2025-01-31
Finnország évtizedekig kimaradt
2025-02-181979-től Ikarus buszok százai közlekedtek Törökország nagyvárosaiban.
A 14 milliós Isztambul 1990-től folyamatosan, egyre inkább igényelte a tömegközlekedés fejlesztését. Isztambul 750 vonalból álló autóbusz-hálózatát két cég működteti, az İETT és az İstanbul Otobüs İşletme A.Ş. 1985 óta magánbuszok is részt vehetnek a tömegközlekedésben (az İETT felügyelete mellett). Az újabb és újabb buszvásárlásokkal arányosan nem nőttek az elhelyezésük kapacitása. Már a város szélén is voltak garázsok, sőt parkolóházakban is tároltak buszokat.

Néhány garázs nem volt alkalmas a flotta járműveinek karbantartására és takarítására. Az Ikarus buszok legendásan jól teljesítettek ezekhez a körülményekhez képest is. Az autóbusz-hálózatot mára összesen több mint 3,9 millió utas veszi igénybe naponta.
Egy jó ideig egymás után tűntek el a betanított török szerelők az Ikarus garázsból.
1979-80-ban indult meg a 260-asok és a 280-asok szállítása Törökországba. 1980-ban a török fővárosba, Ankarába is megérkeztek az Ikarus buszok. Az első körben 50 csuklós és 35 darab Ikarus 260-as járta a török főváros utcáit. A reform már nagyon kellett, mert kevés öreg busz és rengeteg iránytaxi jelentette a városi tömegközlekedést.
Az első időkben a nagy terhelés miatt, az ankarai meredek utcák a tengelykapcsolóknak gondot okoztak Ezt a problémát aztán megszüntették a magyar vevőszolgálatosok. Az Ikarusok újdonságok voltak, ezért a magyarok igen sok energiát fektettek a török szerelők képzésébe.

Aztán amikor már rendesen betanították a szerelőket, egyik napról a másikra eltűntek a garázsból. Helyettük jöttek újak. Így ment ez egy jó darabig, a vevőszolgálatosok nem tudták mire vélni a dolgot, képtelenek voltak egy megbízható török törzsgárdát kitanítani. Aztán kiderült, mivel kevés volt a buszos szakember Törökországban, ezért odamentek tanulni, majd leléptek és inkább az állami busztársaságnál jobban fizető buszos cégekhez mentek dolgozni. Ez a furcsa helyzet később a bérrendezéssel megoldódott. De a török sajtó szerint ’82-ben az Ankarában üzemeltetett 750 busz mellett, közel 300 szerelő és buszvezető hiányzott.