logologologologo
  • Főoldal
  • Galéria
  • Archívum
✕
A magyar dizájn-ötletért odavoltak az irakiak
2025-01-16
Lengyelország egyik legrégebbi Ikarus busza ismét régi fényében
2025-01-17

Az Ikarus csuklós Bangkokban is szép emlék

Kategóriák
  • Ázsia
Címkék
  • Bangkok
  • Ikarus 283
  • Thaiföld

1994 márciusában a thai miniszterelnök-helyettes vezette delegáció ellátogatott Székesfehérvárra is. Nem véletlenül, hiszen az Ikarus sikeresen szerepelt azon a versenytárgyaláson, amelyet a BMTA, a bangkoki tömegközlekedési vállalat írt ki 1993 júniusban 180 darab szóló, illetve 100 darab csuklós légkondicionált autóbusz beszerzésére. Az Ikarus kizárólagos képviselője, a Novatech cég 50 darab 18 méteres, Mercedes-motorral és német automata váltóval felszerelt fenékváz szállítására is szerződést kötött. (és 52 darab Mercedes csuklós volt a tender másik győztese.) Az Ikarus buszok Mercedes (turbó) motort kaptak, Voith váltóval. 1994-ben 50 kész alvázat küldtek a megrendelőnek. A karosszéria gyártása és végső összeszerelése a Wu Cherdchai Industrial Factory CO. LTD-nél történt. A belső kialakítás is ugyanott készült.

Képeken a bangkoki összeszerelő üzem:

Egy ideig sárga villogó volt a buszok tetején, mert a bangkoki lakosok nem láttak még csuklós buszt, de újdonság volt az is, hogy az ülőhelyek egy része egymással szemben volt.

Jól látható, hogy tunéziai STIA-Ikarus 283-as majdnem teljesen azonos a Thaiföldre exportált 283-asokkal. Azonban mégis más volt. A tunéziai STIA gyárban készített Ikarus 283.20-asokkkal ellentétben a bangkoki Ikarusokban kényelmesebb ülések voltak, klíma volt a buszokban, jobb volt az utastér, de a külső megjelenésében is elegánsabb, mondhatni igényesebb volt.

Azt azért érdemes megemlíteni, hogy ezt az üzletet bizonyos fokig a kényszer szülte, kompromisszumokkal. Az Ikarus a 90-es évek közepére a külföldi vevők nagy részét elvesztette. Fontossá vált az ázsiai terjeszkedés. Megépült egy jobbkormányos bemutató busz, amire Malajzia nem volt vevő de Bangkok közlekedési vállalatait érdekelte. Azt a megoldást választották, hogy a karosszériát és a végső összeszerelést a helyszínen építik meg.

Ám, – mint ahogy az sokszor előfordult már – az alkatrész utánpótlás hiánya Thaiföldön is rövid életűvé tette az Ikarus buszokat. Például 2001-ben már karbantartási problémák voltak tapasztalhatók, ezért 6 nagyon rossz állapotban lévő buszt kiválasztottak és alkatrésznek szétszedtek. Egyre több busz kezdett eltűnni az útvonalakról. 2007 volt az utolsó év a bangkoki Ikarusok számára. 2007 közepén minden buszt kivontak a forgalomból és leselejteztek. Ahogy ezt egy újság akkoriban tömören megfogalmazta: „Lezárult Bangkok East Zóna csuklós Ikarusainak legendája.”

Bangkokban az utolsó 283-ast 2007-ben selejtezték.

Share
0

Olvassa el ezt is

2024-12-30

Ganz-Ikarus railbus Malajziának


Olvass tovább
2024-03-19

Miért nem váltak be az ADA buszok


Olvass tovább
2024-03-10

Az „igásló” tette a dolgát.


Olvass tovább

Comments are closed.

Kategóriák

  • Afrika (20)
  • Ázsia (25)
  • Észak és Dél Amerika, Kanada (21)
  • Európa (75)
  • Közel-kelet (18)
  • Minden más (61)

Legutóbbi cikkeink

  • Nélkülözhetetlenek voltak a hajógyári Ikarus buszok
  • „Úgy mentek mint a golyó”
  • Múlt és jelen „tükörképei” – Az Ikarus Gyár életének képes lenyomata
  • Finnország évtizedekig kimaradt
  • Az Ikarus buszok török garázsfotói jó időszakot idéznek.

Címkék

Bulgária Csehszlovákia Egyiptom Eltűnt buszok Finnország Giron Ikarus 30 Ikarus 66 Ikarus 180 Ikarus 259 Ikarus 260 Ikarus 280 Ikarus 281 Ikarus 283 Ikarus 412 Ikarus 543 Ikarus 577 Ikarus 620 Indonézia Irak Irán Isztambul Kanada Kuba Kuwait Kína Lengyelország Lettország Mexikó Mozambik NDK Olaszország REEM Repülőtéri busz Svédország Szovjetunió Szállítás színes buszok Taipei Tajvan Teherán trolibusz Tunézia Törökország USA
© 2025 Ikarus Világ | Minden jog fenntartva.