A magyar dizájn-ötletért odavoltak az irakiak
2025-01-16Lengyelország egyik legrégebbi Ikarus busza ismét régi fényében
2025-01-171994 márciusában a thai miniszterelnök-helyettes vezette delegáció ellátogatott Székesfehérvárra is. Nem véletlenül, hiszen az Ikarus sikeresen szerepelt azon a versenytárgyaláson, amelyet a BMTA, a bangkoki tömegközlekedési vállalat írt ki 1993 júniusban 180 darab szóló, illetve 100 darab csuklós légkondicionált autóbusz beszerzésére. Az Ikarus kizárólagos képviselője, a Novatech cég 50 darab 18 méteres, Mercedes-motorral és német automata váltóval felszerelt fenékváz szállítására is szerződést kötött. (és 52 darab Mercedes csuklós volt a tender másik győztese.) Az Ikarus buszok Mercedes (turbó) motort kaptak, Voith váltóval. 1994-ben 50 kész alvázat küldtek a megrendelőnek. A karosszéria gyártása és végső összeszerelése a Wu Cherdchai Industrial Factory CO. LTD-nél történt. A belső kialakítás is ugyanott készült.
Képeken a bangkoki összeszerelő üzem:
Egy ideig sárga villogó volt a buszok tetején, mert a bangkoki lakosok nem láttak még csuklós buszt, de újdonság volt az is, hogy az ülőhelyek egy része egymással szemben volt.
Jól látható, hogy tunéziai STIA-Ikarus 283-as majdnem teljesen azonos a Thaiföldre exportált 283-asokkal. Azonban mégis más volt. A tunéziai STIA gyárban készített Ikarus 283.20-asokkkal ellentétben a bangkoki Ikarusokban kényelmesebb ülések voltak, klíma volt a buszokban, jobb volt az utastér, de a külső megjelenésében is elegánsabb, mondhatni igényesebb volt.
Azt azért érdemes megemlíteni, hogy ezt az üzletet bizonyos fokig a kényszer szülte, kompromisszumokkal. Az Ikarus a 90-es évek közepére a külföldi vevők nagy részét elvesztette. Fontossá vált az ázsiai terjeszkedés. Megépült egy jobbkormányos bemutató busz, amire Malajzia nem volt vevő de Bangkok közlekedési vállalatait érdekelte. Azt a megoldást választották, hogy a karosszériát és a végső összeszerelést a helyszínen építik meg.
Ám, – mint ahogy az sokszor előfordult már – az alkatrész utánpótlás hiánya Thaiföldön is rövid életűvé tette az Ikarus buszokat. Például 2001-ben már karbantartási problémák voltak tapasztalhatók, ezért 6 nagyon rossz állapotban lévő buszt kiválasztottak és alkatrésznek szétszedtek. Egyre több busz kezdett eltűnni az útvonalakról. 2007 volt az utolsó év a bangkoki Ikarusok számára. 2007 közepén minden buszt kivontak a forgalomból és leselejteztek. Ahogy ezt egy újság akkoriban tömören megfogalmazta: „Lezárult Bangkok East Zóna csuklós Ikarusainak legendája.”
Bangkokban az utolsó 283-ast 2007-ben selejtezték.