logologologologo
  • Főoldal
  • Galéria
  • Archívum
✕
Megmentett török Ikarus 260-asok
2024-12-30
Jemen Ikarus buszai – ma már csak a múlt
2025-01-05

Ganz-Ikarus railbus Malajziának

Kategóriák
  • Ázsia
Címkék
  • Ikarus 725
  • Malajzia
  • Railbus
  • sínbusz

„Ilyen jármű közforgalmú üzeme a MÁV szempontjából nem lenne kívánatos.” – és ez nem vicc volt. A MÁV inkább a Bzmotokat választotta.

A Ganz-MÁVAG-Ikarus sínbuszt vasúti mellékvonalakra tervezték 1983-ban. Ikerjármű, mely a Ganz-MÁVAG által gyártott futóműből és főkeretből, és az Ikarus által gyártott busz szekrényből állt. A sínbusznak volt egy három egységes változata is, mely két hajtott és egy motor nélküli köztes részből állt.

A Ganz-Ikarus 725-ös sínbusz hajtásrendszerét a főkeret alá építették. A fekvő Cummins dízelmotor mindkét rész hajtott kerékpárját a kapcsolt végek alatt hidraulikus hajtásházon keresztül hajtotta.

A Ganz-MÁVAG-Ikarus sínbusz sikeres bemutatón és tartóssági vizsgálaton ment keresztül, és a Malajziai Vasúttársaság (KTM) különböző vonalain 1985-1986-ban, több, mint 180.000 km-t tett meg.

Ezek után Malajzia rendelt 5 darab 3 részes és 5 darab 5 részes sínbuszt. Az utastér 2. osztályú, buszülésekkel volt berendezve.

Az is ismeretes, hogy a Ganz-Ikarus sínbuszokat a KTM kb. 10 évig használta a Klang-völgyben, Ipohba és Butterworth-be, valamint a keleti parton több város közötti járatokra.

És hogy miért nem láttuk ezeket a sínbuszokat a magyar vasúti síneken, akár elővárosi vonatként? Nos a MÁV archívumban őrzött iratok szerint a „sínbusz” egyszerűen műszaki szempontból nem felelt meg a MÁV elvárásainak. Kevés hely volt a csomagoknak, de például azt is nehezményezték, hogy a mellékhelyiség is túl kicsire sikerült: kinyitásakor az ajtó beleütközött a WC-csészébe. Végül a MÁV jelentése megállapította: „Ilyen jármű közforgalmú üzeme a MÁV szempontjából nem lenne kívánatos.”

Egyébként ezért maradt aztán a MÁV a csehszlovák sárga-piros festésű Bzmotok mellett.

(Egy malajziai rövidfilm az első Ganz-Ikarus sínbusz ünnepélyes átadásáról, amelyen Kapolyi László akkori ipari miniszter is jelen volt.)

Share
0

Olvassa el ezt is

2025-01-16

Az Ikarus csuklós Bangkokban is szép emlék


Olvass tovább
2024-03-19

Miért nem váltak be az ADA buszok


Olvass tovább
2024-03-10

Az „igásló” tette a dolgát.


Olvass tovább

Comments are closed.

Kategóriák

  • Afrika (20)
  • Ázsia (25)
  • Észak és Dél Amerika, Kanada (21)
  • Európa (75)
  • Közel-kelet (18)
  • Minden más (61)

Legutóbbi cikkeink

  • Nélkülözhetetlenek voltak a hajógyári Ikarus buszok
  • „Úgy mentek mint a golyó”
  • Múlt és jelen „tükörképei” – Az Ikarus Gyár életének képes lenyomata
  • Finnország évtizedekig kimaradt
  • Az Ikarus buszok török garázsfotói jó időszakot idéznek.

Címkék

Bulgária Csehszlovákia Egyiptom Eltűnt buszok Finnország Giron Ikarus 30 Ikarus 66 Ikarus 180 Ikarus 259 Ikarus 260 Ikarus 280 Ikarus 281 Ikarus 283 Ikarus 412 Ikarus 543 Ikarus 577 Ikarus 620 Indonézia Irak Irán Isztambul Kanada Kuba Kuwait Kína Lengyelország Lettország Mexikó Mozambik NDK Olaszország REEM Repülőtéri busz Svédország Szovjetunió Szállítás színes buszok Taipei Tajvan Teherán trolibusz Tunézia Törökország USA
© 2025 Ikarus Világ | Minden jog fenntartva.