Egy elfelejtett Ikarus járműtörténeti bravúr
2024-12-02A hazai és külföldi könyvtárbuszok, mozgó ruházati-, ABC-, illetve büfé buszokon kívül, több országban bukkantak fel speciális célra átalakított Ikarus 280-asok. Általában leselejtezett és felújított 280-asokból készült például Szlovákiában és Csehországban szafaribusz, az NDK-ban, később Németországban a háztartási gépeket gyártó Foron cég bemutatóbusza, Athénban volt az NDK legnagyobb mezőgazdasági gépgyártója, a Fortschritt Műveknek a bemutatóbusza. Vagy például a szovjet kerékpáros válogatott az 1980-as Moszkvai Olimpiára készülve kapott egy átalakított 280-ast.
Németországban 2005-ben a Drezdai Közlekedési Vállalat is átalakított, pontosabban igencsak szépen felújított egy 1988-ban készült 280.03-ast, amely különböző rendezvényeken, kiállításokon, nyílt napokon bemutatóbuszként népszerűsítette a Drezdai Közlekedési Vállalatot.
1991-ben forgatták Szlovákiában a 11 részes (Safari za kuchyňou) ‘Safari a konyha mögött’ című TV sorozatot. Egy családról szóló történet, akik addig mentik az állatokat, amíg végül létrehoznak egy privát állatkertet. A történet egy nagyvároshoz közeli kis faluban játszódik. Van benne minden: kismajom, oroszlán, teknős, papagáj, kaméleon, afrikai szavannát idéző zebra, na és ha már szafarihangulat, akkor kell egy szafaribusz is.
Irigylésre méltó sorsa volt annak a négy darab 280-asnak, mert jól megérdemelt nyugdíjas éveit a bontó helyett, gyerekzsivajjal teli szafariparkban tölthette. A 2023. novemberében született perzsa leopárd ikrek születésétől volt hangos a sajtó. A ritka utódok a csehországi Králové nad Labem safaripark lakói. A látogató a nagy területen fekvő, impozáns, főként afrikai vadállatok számára kialakított kényelmes élőhelyeket járhat be.
A vendégek sok éven át, a napi forgalomból kivont, felújított és jócskán átalakított Ikarus 280.08-asokból nézhették meg a parkot. Az igen népszerű körjáratokat teljesítő Ikarus buszok nevet is kaptak, amit az orrukon rajz jelezte: majom, orrszarvú, fekete párduc, kafferbivaly. 2003-ig közlekedtek napi rendszerességgel.
Foron a márkaneve a Német Demokratikus Köztársaságban, illetve az újraegyesített Németországban egy háztartási gépeket gyártó cégnek, amely egy bemutatóbusszal, egy 280-as Ikarus busszal, mai divatos szóval élve: promóciós körúton járta Közép-Európa nagyvárosait.
A 80-as évek közepén felbukkant egy Ikarus 280-as csuklós busz Athénban, illetve a görög vidéken. A címlapon látható busz nem az Ikarus gyár busza, hanem a Német Demokratikus Köztársaság legnagyobb mezőgazdasági gépgyártója, a Fortschritt Művek iskolabusza volt.
Az üzemet 1951-ben alapították öt független észak-szászországi gyár egyesülésével, amelyek mezőgazdasági, építőipari és famegmunkáló gépeket gyártott. Az üzemben a kombájnok, bálázók gyártása foglalta el a fő helyet. Ezekből vásárolt Görögország és a kombájnok, mezőgazdasági gépek kezeléséhez tanfolyamokat szervezett a gyár, mégpedig egy előadóteremmé átalakított Ikarus 280-as autóbusz Görögországba kiküldésével. A Fortschritt cég büszkén hirdette a „guruló osztálytermét” a termékbemutató prospektusában.
Az Ikarus buszok kedvelői tudják, hogy például a 280-as csuklósokat a tömegközlekedésen kívül is sok mindenre használták. Rally autós-, crossmotoros teameknek is bevált a busz. Kiállítás, bemutató, sőt még mozgó továbbképző tanműhely is volt.
Az egykori szovjet kerékpáros válogatott az 1980-as Moszkvai Olimpiára készülve készíttetett egy buszt, ami remekül szolgálta a kerékpárosokat az egyes edzés- és versenyhelyszínek során. Az Ikarus 280.01-es átalakítását a Szovjetunió Sportbizottsága rendelte a Lvov városában található Össz-Uniós Buszgyártó Tervező és Kísérleti Intézettől (VKEIavtobusprom). Az eredeti busz első részéhez, építettek egy új hátsó részt, amelynek egy kerekablakos zsanéros ajtaja volt. A hátsó végén egy ajtót alakítottak ki a kerékpároknak. A hátsó rész a kerékpárok szállítására szolgált, a csukló után egy kompletten felszerelt kerékpárjavító műhelyt rendeztek be. Az első részen puha, kényelmes, magas támlás üléseken utaztak a sportolók. A busz az Izmailovóban lévő Testnevelési Intézethez tartozott.