logologologologo
  • Főoldal
  • Galéria
  • Archívum
✕
Egy elfelejtett Ikarus járműtörténeti bravúr
2024-12-02
Jekatyerinburgi emlékezetes Ikarus buszai
2024-12-12

Aktív nyugdíjas Ikarus 280-asok

Kategóriák
  • Európa
  • Minden más
Címkék
  • Bemutató busz
  • Moszkvai Olimpia
  • Safaribusz

A hazai és külföldi könyvtárbuszok, mozgó ruházati-, ABC-, illetve büfé buszokon kívül, több országban bukkantak fel speciális célra átalakított Ikarus 280-asok. Általában leselejtezett és felújított 280-asokból készült például Szlovákiában és Csehországban szafaribusz, az NDK-ban, később Németországban a háztartási gépeket gyártó Foron cég bemutatóbusza, Athénban volt az NDK legnagyobb mezőgazdasági gépgyártója, a Fortschritt Műveknek a bemutatóbusza. Vagy például a szovjet kerékpáros válogatott az 1980-as Moszkvai Olimpiára készülve kapott egy átalakított 280-ast.

Németországban 2005-ben a Drezdai Közlekedési Vállalat is átalakított, pontosabban igencsak szépen felújított egy 1988-ban készült 280.03-ast, amely különböző rendezvényeken, kiállításokon, nyílt napokon bemutatóbuszként népszerűsítette a Drezdai Közlekedési Vállalatot.


1991-ben forgatták Szlovákiában a 11 részes (Safari za kuchyňou) ‘Safari a konyha mögött’ című TV sorozatot. Egy családról szóló történet, akik addig mentik az állatokat, amíg végül létrehoznak egy privát állatkertet. A történet egy nagyvároshoz közeli kis faluban játszódik. Van benne minden: kismajom, oroszlán, teknős, papagáj, kaméleon, afrikai szavannát idéző zebra, na és ha már szafarihangulat, akkor kell egy szafaribusz is.

Irigylésre méltó sorsa volt annak a négy darab 280-asnak, mert jól megérdemelt nyugdíjas éveit a bontó helyett, gyerekzsivajjal teli szafariparkban tölthette. A 2023. novemberében született perzsa leopárd ikrek születésétől volt hangos a sajtó. A ritka utódok a csehországi Králové nad Labem safaripark lakói. A látogató a nagy területen fekvő, impozáns, főként afrikai vadállatok számára kialakított kényelmes élőhelyeket járhat be.

A vendégek sok éven át, a napi forgalomból kivont, felújított és jócskán átalakított Ikarus 280.08-asokból nézhették meg a parkot. Az igen népszerű körjáratokat teljesítő Ikarus buszok nevet is kaptak, amit az orrukon rajz jelezte: majom, orrszarvú, fekete párduc, kafferbivaly. 2003-ig közlekedtek napi rendszerességgel.

Foron a márkaneve a Német Demokratikus Köztársaságban, illetve az újraegyesített Németországban egy háztartási gépeket gyártó cégnek, amely egy bemutatóbusszal, egy 280-as Ikarus busszal, mai divatos szóval élve: promóciós körúton járta Közép-Európa nagyvárosait.

A 80-as évek közepén felbukkant egy Ikarus 280-as csuklós busz Athénban, illetve a görög vidéken. A címlapon látható busz nem az Ikarus gyár busza, hanem a Német Demokratikus Köztársaság legnagyobb mezőgazdasági gépgyártója, a Fortschritt Művek iskolabusza volt.

Az üzemet 1951-ben alapították öt független észak-szászországi gyár egyesülésével, amelyek mezőgazdasági, építőipari és famegmunkáló gépeket gyártott. Az üzemben a kombájnok, bálázók gyártása foglalta el a fő helyet. Ezekből vásárolt Görögország és a kombájnok, mezőgazdasági gépek kezeléséhez tanfolyamokat szervezett a gyár, mégpedig egy előadóteremmé átalakított Ikarus 280-as autóbusz Görögországba kiküldésével. A Fortschritt cég büszkén hirdette a „guruló osztálytermét” a termékbemutató prospektusában.

Az Ikarus buszok kedvelői tudják, hogy például a 280-as csuklósokat a tömegközlekedésen kívül is sok mindenre használták. Rally autós-, crossmotoros teameknek is bevált a busz. Kiállítás, bemutató, sőt még mozgó továbbképző tanműhely is volt.

Az egykori szovjet kerékpáros válogatott az 1980-as Moszkvai Olimpiára készülve készíttetett egy buszt, ami remekül szolgálta a kerékpárosokat az egyes edzés- és versenyhelyszínek során. Az Ikarus 280.01-es átalakítását a Szovjetunió Sportbizottsága rendelte a Lvov városában található Össz-Uniós Buszgyártó Tervező és Kísérleti Intézettől (VKEIavtobusprom). Az eredeti busz első részéhez, építettek egy új hátsó részt, amelynek egy kerekablakos zsanéros ajtaja volt. A hátsó végén egy ajtót alakítottak ki a kerékpároknak. A hátsó rész a kerékpárok szállítására szolgált, a csukló után egy kompletten felszerelt kerékpárjavító műhelyt rendeztek be. Az első részen puha, kényelmes, magas támlás üléseken utaztak a sportolók. A busz az Izmailovóban lévő Testnevelési Intézethez tartozott.

Share
0

Olvassa el ezt is

2025-03-02

Múlt és jelen „tükörképei” – Az Ikarus Gyár életének képes lenyomata


Olvass tovább
2025-02-18

Finnország évtizedekig kimaradt


Olvass tovább
2025-02-18

Az Ikarus buszok török garázsfotói jó időszakot idéznek.


Olvass tovább

Comments are closed.

Kategóriák

  • Afrika (20)
  • Ázsia (25)
  • Észak és Dél Amerika, Kanada (21)
  • Európa (73)
  • Közel-kelet (18)
  • Minden más (60)

Legutóbbi cikkeink

  • Múlt és jelen „tükörképei” – Az Ikarus Gyár életének képes lenyomata
  • Finnország évtizedekig kimaradt
  • Az Ikarus buszok török garázsfotói jó időszakot idéznek.
  • Világra szóló Ikarus siker lett volna…
  • Ikarus és a Renault – volt ami bejött, volt ami nem

Címkék

ADA Bulgária E91 Egyiptom Eltűnt buszok Finnország Giron Ikarus 30 Ikarus 180 Ikarus 259 Ikarus 260 Ikarus 263 Ikarus 280 Ikarus 281 Ikarus 283 Ikarus 293 Ikarus 412 Ikarus 543 Ikarus 577 Ikarus 620 Indonézia Irak Irán Isztambul Kuba Kuwait Kína Lengyelország leselejtezés Lettország Mexikó Mozambik NDK REEM Repülőtéri busz Svédország Szovjetunió Taipei Tajvan Teherán trolibusz Tunézia Törökország USA Észak Korea
© 2025 Ikarus Világ | Minden jog fenntartva.