logologologologo
  • Főoldal
  • Galéria
  • Archívum
✕
Megérkeztek Varsóba (is) a 280-asok
2024-11-21
Egy elfelejtett Ikarus járműtörténeti bravúr
2024-12-02

Jó szolgálatot tett a színezett autós napellenző

Kategóriák
  • Európa
  • Közel-kelet
Címkék
  • Fényszóró
  • Irak
  • Szovjetunió

Az Ikarus 577-es buszok arab testvérkéi közül még jó néhány ma is közlekedik Irakban, a magántársaságok sofőrjeinek büszkeségeiként jócskán kidekorálva, „tuningolva”.

1983 és 1989 között, KD rendszerben szállított az Ikarus a közel-keleti országba, ahol 1186 buszkészült Bagdadtól nem messze, Iskandariyah-ban, (Alexandria) a kizárólag erre alapozott State Enterprise for Automotive Industry REEM autóbuszgyárban. Innen ered a REEM elnevezés, ami a buszokra is felkerült. A buszok Scania K112 alvázra épültek. Hasonlóan az egykori szovjet/orosz Ikarus 250-256-osokhoz, a buszok fényszórói elé az irakiak is házilag átlátszó védőplexit, vagy ritka szövésű hálót szereltek fel. A nagyrészt sivatagi országban azonban nem elsősorban a felverődő kövektől, hanem a homoktól kell védeni a ma már nehezen beszerezhető fényszóró üveget. Pláne ha a busz a térségre jellemző „habub”-ba, a sivatagi szélviharba kerül be, egy idő után matt lesz az üveg.

A Szovjetunió/FÁK Ikarus buszos képeit nézve, sokan felteszik a kérdést, mi volt a célja a fényszórók elé szerelt színes plexiüvegnek?

Az egykori Szovjetunió tagállamaiban, sőt az utódállamokban is annyira elterjedt volt, hogy – a buszvezetők emlékei szerint – még vicces helyzetek is voltak, hogy amikor egy buszon nem volt, a felszálló utasok kérdezték a sofőrt, miért nincs a kék „napellenző” szemüveg az Ikaruson, és biztonságos ez így?

Mert hogy ez volt a legelterjedtebb Ikarus „kolhoz-tuning”, de kétségtelen, hogy fontos szerepet töltött be. Ugyanis a keretes plexi védte a fényszórókat a felpattanó kövektől, ami az egykori szovjet utakon nem volt ritka. Az Ikarus fényszórói mindig is hiánycikknek számítottak.

Természetesen le lehetett cserélni hasonló, a Szovjetunióban gyártott fényszórókra, de a magyarok fényesebbek voltak. Általában a GAZ-69-ben rendszeresített színezett napellenzőket szereltek a buszok fényszórói elé, vagy a Volga barna színezett napellenzőit. (Előfordult, mint az az egyik fotónkon látható is, hogy vékony acélháló volt a keretben, azonban ezt azért nem szerették, mert a por/homok átjutott a rácson és idővel homályosította a fényszóró üvegét.)

Tegyük hozzá, annyira jól illeszkedtek a busz megjelenéséhez, hogy senkinek nem jutott eszébe kételkedni abban, hogy ezek a „védőszemüvegek” nem a busz gyári tartozékai.

A Közel Kelet egyik legsikeresebb típusa volt az Ikarus 577-es.
Share
0

Olvassa el ezt is

2025-06-03

Nélkülözhetetlenek voltak a hajógyári Ikarus buszok


Olvass tovább
2025-06-03

„Úgy mentek mint a golyó”


Olvass tovább
2025-02-18

Finnország évtizedekig kimaradt


Olvass tovább

Comments are closed.

Kategóriák

  • Afrika (20)
  • Ázsia (25)
  • Észak és Dél Amerika, Kanada (21)
  • Európa (75)
  • Közel-kelet (18)
  • Minden más (61)

Legutóbbi cikkeink

  • Nélkülözhetetlenek voltak a hajógyári Ikarus buszok
  • „Úgy mentek mint a golyó”
  • Múlt és jelen „tükörképei” – Az Ikarus Gyár életének képes lenyomata
  • Finnország évtizedekig kimaradt
  • Az Ikarus buszok török garázsfotói jó időszakot idéznek.

Címkék

Bulgária Csehszlovákia Egyiptom Eltűnt buszok Finnország Giron Ikarus 30 Ikarus 66 Ikarus 180 Ikarus 259 Ikarus 260 Ikarus 280 Ikarus 281 Ikarus 283 Ikarus 412 Ikarus 543 Ikarus 577 Ikarus 620 Indonézia Irak Irán Isztambul Kanada Kuba Kuwait Kína Lengyelország Lettország Mexikó Mozambik NDK Olaszország REEM Repülőtéri busz Svédország Szovjetunió Szállítás színes buszok Taipei Tajvan Teherán trolibusz Tunézia Törökország USA
© 2025 Ikarus Világ | Minden jog fenntartva.