logologologologo
  • Főoldal
  • Galéria
  • Archívum
✕
A berlini VIT-re Steyr-Ikarussal utazott a magyar küldöttség
2024-02-28
Az „igásló” tette a dolgát.
2024-03-10

Ikarus busszal a Világifjúsági Találkozóra

Kategóriák
  • Minden más
Címkék
  • VIT

Ma már megmosolyogtató, ahogy 1953-ban az Ikarus Karosszéria- és Járműgyár DISZ-fiataljai (a KISZ elődje) – ahogy mondani szokás „önként és dalolva” „rástartoltak” a IV. Világifjúsági Találkozó ügyére

A fennmaradt feljegyzésekből szó szerinti idézve: „…néhány héttel ezelőtt elhatározták, hogy a Bukarestbe induló autóbuszok egy részét fiatalok készítik el. Ezzel küldik üdvözletüket a világ ifjúságának. Azokban a napokban, amikor a kezdeményezést tettek követték, nagy volt a lelkesedés a fiatalok között. Másról sem beszéltek, mint a IV. Világifjúsági Találkozóról és arról, milyen nagy kitüntetés a gyár fiataljainak, hogy Bukarestben Ikarus autóbuszok szállítják majd a magyar küldötteket a különböző rendezvényekre.”

Na de aztán egy kissé lelohadt a lelkesedés. Erről így írtak:

„….Múlt az idő, mindenki azt hihetné mennél jobban közelebb a VIT megnyitásának ideje, annál jobban nő a lelkesedés az Ikarus fiataljai között. Ám a tények mást mutatnak. Éppen azért, mert a DISZ-vezetőség nem lelkesítette a fiatalokat további jó munkára, a nagy lelkesedés alábbhagyott és csak most az elmúlt napok óta indult újabb kezdeményezés az alapszervezetek részéről, hogy július 20-tól augusztus 2-ig VIT-műszakot tartanak…””… A fiatalok gyenge munkája azt bizonyítja, hogy az üzem pártvezetői nem ellenőrzik rendszeresen a DISZ munkáját…”

Vagyis végre valahára csak elkészültek a buszok és elvonatoztak Bukarestbe, hogy a népes magyar delegáció „Ikarus buszozhasson” a román fővárosban.

És még a késlekedés, az elszállt lelkesedés okát is megtalálták, íme a végkövetkeztetés: „Nincs a műhelyben egyetlen lelkesítő felirat, amely felhívná a figyelmet: a világifjúság békéjének erősítéséhez az Ikarus-gyár DISZ-fiataljainak jó munkája is hozzájárul.”

1955 július 31-én kezdődött Varsóban az V. Világifjúsági és diák találkozó. A magyar fiatalok, a kiküldöttek, az akkori kornak megfelelően a sok ajándék mellett, a „több száz százalékkal” túlteljesített munkafelajánlással a tarsolyukban utaztak ki. Amíg az angol, a francia delegáció tagjai utcai zenéléssel, és adományok révén juthattak el Varsóba, addig például a bőkezű Magyarország, a 700 magyar kiküldött részére 750 méteres vonatszerelvényt állított össze, amelyen a MÁVAUT 52 darab vadonatúj Ikarus 55-ösét és a gépkocsivezetőket vitte Varsóba.

Szintén Ikarus 55-ösöket vittek 1962 júliusában Helsinkibe, a Világifjúsági és Diák Találkozóra.

1962 júliusában Helsinkibe, a Világifjúsági és Diák Találkozóra magyar küldöttséggel együtt utazott Helsinkibe tizenöt gépkocsivezető. Feladatuk az volt, hogy a MÁVAUT által Helsinkibe irányított Ikarus 55 típusú autóbuszokkal, egyrészt a magyar vendégeket vigyék el a próbákra, szereplésekre, kirándulásokra, másrészt pedig nemzetközi szállításokat bonyolítsanak le az előkészítő bizottság rendelkezései értelmében.

Az egyik gépkocsivezetőt egy újságíró kérdezte a VIT után: Már hét éve járunk ezekkel az Ikarus 55 típusú kocsikkal külföldön, de sehol magyar busznak olyan sikere nem volt, mint Helsinkiben. Nemcsak az utasok voltak kivétel nélkül elragadtatva a szép, kényelmes, modern busztól, hanem a „kívülállók” sem tudtak betelni velük. Vicces, de volt, hogy a kíváncsiskodók, néha székekre álltak, hogy jobban beleláthassanak a parkoló buszokba. Visszafelé jövet pedig az egyik buszt kibérelte egy kanadai csoport, úgyhogy ez a kocsink „lábon” jött haza. Négyezer kilométert futott a legkisebb nehézségek nélkül.”

Tegyük hozzá, a finnek nem voltak nagyon meghatódva az Ikarus buszoktól a későbbiekben sem, mert csak 1997-ben vettek néhány 415-öst. De ezen nem érdemes csodálkozni, hiszen kemény északi konkurensei voltak a SISU, a Scania, vagy a Volvo, illetve a finn KABUS.

A X. Ifjúsági és Diák Világtalálkozóra, vagyis a X. VIT-re 700 magyar küldött utazott ki Berlinbe 1973 júliusában.

Természetesen nem lehetett a fiatalokat szedett-vedett buszokkal utaztatni. Hiszen a legszebb színben kellett feltüntetni a szocializmus „vívmányait”. Ezért aztán egy „fránya tőkésország” kooperációjában készült 20 autóbusz vitte a küldöttséget. Mégpedig az 1968-tól gyártott Saurer és Steyr motoros 659-es buszokkal. A Steyr 5SH4 alvázba 210 lóerős motor került. Ebből a típusból végül ’72-ig az osztrákok 69 darabot vettek. 1972-re pedig elkészült 30 darab hazai használatra. A Volán által üzemeltetett 20 busszal kelt útra Berlinbe a VIT magyar küldöttsége.

Fontos megjegyezni, hogy a berlini szervezők egy évvel korábban jelezték az Ikarus Gyárnak, hogy (a normál éves terven felül) szükség lenne 400 darab Ikarus 180-asra. Ezek segítettek aztán az egyhetes rendezvény tömegközlekedésében. Ma már azt is tudjuk, hogy mindegyik buszon egy (fegyveres) STASI ügynök ült, nehogy eltérítse valaki a buszt Nyugat Berlin felé.

A szocialista országokban annak idején a Világ Ifjúsági Találkozók kulcsfontosságú politikai „hepeningnek” számítottak. Hónapokkal előtte óriási készülődés, hatalmas anyagi ráfordítás jellemezte. 1978 júliusában Havannában volt, de a távolság sem befolyásolta a pénzszórást. Az eseményből az Ikarus is kivette a részét.

Június elején indították útba az Odessza-i kikötő felé a szovjet AVTOEXPORT húsz darab – a szériától eltérő – Ikarus 250-es buszát, amelyek Kubában a szovjet küldöttséget szállította.

A trópusi viszonyokat figyelembe véve a buszokat légkondicionálóval és színes ablaküvegekkel rendelték. Egy szakember is elkísérte a buszokat a VIT-re, hogy ellássa az üzemeltetéssel, a karbantartással kapcsolatos teendőket.

Nemcsak a Szovjetunió, de az egykori NDK ifjúságának küldöttei is Ikarus buszokon járták a VIT alatt Havanna utcáit. Kelet Berlinből huszonöt darab 256-ost indítottak útra. Bármilyen hihetetlen, de a kiszállítás előtt az NDK-s buszokhoz a magyar vevőszolgálatosok kiutaztak és átalakították valamennyit a szokatlan klíma miatt. Például sötétített üvegezést kaptak. Mivel a 256-osok Székesfehérváron készültek, az ottani gyár egyik szakembere is kiutazott Havannába.

A Grúzia nevű hajó fedélzetén az Ikarus 250-esekkel ungvári buszsofőrök is utaztak, akik Havannában vezették a buszokat. A visszaemlékezéseik szerint, a delegációknak kizárólag a kijelölt útvonalakon volt szabad közlekedniük, ahonnét eltávolították a sokgyermekes szegény családokat, prostituáltakat, bandákat. A buszok – bőkezű ajándékként – a rendezvény után is Havannában maradtak.

Share
0

Olvassa el ezt is

2025-03-02

Múlt és jelen „tükörképei” – Az Ikarus Gyár életének képes lenyomata


Olvass tovább
2025-01-16

Portugál Ikarus busz, ami Ikarus is meg nem is


Olvass tovább
2024-12-02

Aktív nyugdíjas Ikarus 280-asok


Olvass tovább

Comments are closed.

Kategóriák

  • Afrika (20)
  • Ázsia (25)
  • Észak és Dél Amerika, Kanada (21)
  • Európa (73)
  • Közel-kelet (18)
  • Minden más (60)

Legutóbbi cikkeink

  • Múlt és jelen „tükörképei” – Az Ikarus Gyár életének képes lenyomata
  • Finnország évtizedekig kimaradt
  • Az Ikarus buszok török garázsfotói jó időszakot idéznek.
  • Világra szóló Ikarus siker lett volna…
  • Ikarus és a Renault – volt ami bejött, volt ami nem

Címkék

ADA Bulgária E91 Egyiptom Eltűnt buszok Finnország Giron Ikarus 30 Ikarus 180 Ikarus 259 Ikarus 260 Ikarus 263 Ikarus 280 Ikarus 281 Ikarus 283 Ikarus 293 Ikarus 412 Ikarus 543 Ikarus 577 Ikarus 620 Indonézia Irak Irán Isztambul Kuba Kuwait Kína Lengyelország leselejtezés Lettország Mexikó Mozambik NDK REEM Repülőtéri busz Svédország Szovjetunió Taipei Tajvan Teherán trolibusz Tunézia Törökország USA Észak Korea
© 2025 Ikarus Világ | Minden jog fenntartva.