logologologologo
  • Főoldal
  • Galéria
  • Archívum
✕
Ikarus busszal a Világifjúsági Találkozóra
2024-03-04
Egyetlen SVARZ-Ikarus troli maradt
2024-03-10

Az „igásló” tette a dolgát.

Kategóriák
  • Ázsia
  • Európa
Címkék
  • Ikarus 255
  • Orenburg
  • Szovjetunió

1972-ben a szovjet utakon az Ikarus 255 váltotta fel a hagyományos Ikarus 55-öt. Külsőleg az Ikarus-250-hez hasonlított, de 1 méterrel rövidebb volt. Az első sorozatgyártású buszok 1972 végén hagyták el a futószalagot. Az Ikarus-255 ugyanazzal a motorral és sebességváltóval volt felszerelve, mint az Ikarus-250 első módosításai. A 250-es modellel ellentétben a 255-öst laprugóval, és nem légrugós felfüggesztéssel szerelték fel. A busznak két mechanikus ajtaja volt – elöl és hátul.

A busz belseje „szegényesebb volt” az Ikarus-250-hez képest. Az üléstámlák közötti távolság kisebb volt, az ülések száma pedig meghaladta a 250-esét. Az egyedi világítással és szellőztetéssel ellátott panel helyett csak egy háló volt a kis poggyász számára. Az Ikarus 255-öst a szovjet sofőrök igáslónak becézték, mert nem a megjelenés volt a lényeg, hanem az eredmény. A legyártott autóbuszok jelentős részét, 16219 példányt a Szovjetunióba küldték, melyeket fehér aljú sötétpirosra, piros aljú fehérre festették. Az 1975 előtt a Szovjetunióba szállított buszok többsége további fényszórókkal volt felszerelve, és a szélvédő fölé is helyeztek egy reflektort.

Talán kevésbé ismert, hogy a „szocialista tábor” akkor ismerte meg igazán a 255-ösöket, amikor az Orenburgi gázvezeték építéséről tudósító híradós filmekben felbukkantak.

A gázvezetéket 1975-79-ben a Szovjetunió, Bulgária, Magyarország, NDK, Lengyelország és Csehszlovákia közösen építette. Magyarország is hozzájárult a gázvezeték megépítéséhez azzal, hogy az építkezést autóbuszokkal látta el. A legtöbb ilyen busz 1976-78-ban érkezett a Szovjetunióba, ahol a Minyeftegazstrojt építették: Minszkben, Groznijban, az Urálban és Közép-Ázsiában.

Az „Orenburgi” Ikarus buszok ellepték Közép Ázsiát.

1976 februárjában az IKARUS székesfehérvári gyárában különlegesen előkészített, számos technikai módosítással ellátott 255.70-es típusú autóbusz készült. Ez volt az első fecske a 700 darabos szállításnak.

Ugyanis Magyarország is hozzájárult a gázvezeték megépítéséhez azzal, hogy az építkezést autóbuszokkal látta el. Kapott a buszokból az ország olyan városa, ahol a „Миннефтегазстрой” cégnek hídfőállásai voltak. Tymenybe, Groznijba, az Urálba, Közép Ázsiába.

Az 1976 februárban elkészült első buszt viszont tesztnek szánták. 3 hónap alatt 30 ezer kilométert tettek bele, kizárólag nagy hidegben.

A busznak a szibériai éghajlati viszonyok között is megbízhatóan kellett közlekedni. Az ottani útviszonyok és távolságok erős építési és rendkívüli üzembiztosságot követeltek. Mind ehhez hozzájön a mínusz ötvenfokos hideg lehetősége. Ennél a hőmérsékletnél már csak a legtökéletesebben szerelt dízelmotort lehet hidegen indítani, azt is csak úgy, ha az akkumulátorok tárolására szolgáló teret fűtik. Fűteni kellett a pótkerék tárolóhelyét is és természetesen a legnagyobb hidegben sem süllyedhetett a kocsi belső hőmérséklete 17 fok alá. Vagyis: a tervezőknek úgy kellett áttervezniük a 255-öst, hogy hideg égövi autóbusz legyen.

A következő 3 évben készített 700 darab 255.70-es busz a Szovjetunióba exportált, megszokott piros-fehér színű buszoktól, karmazsin-színével és az oldalára oroszul írt „Minneftegazstroy” feliratával és csőfektető formájú logójával tért el.

Share
0

Olvassa el ezt is

2025-02-18

Finnország évtizedekig kimaradt


Olvass tovább
2025-02-18

Az Ikarus buszok török garázsfotói jó időszakot idéznek.


Olvass tovább
2025-01-17

Lengyelország egyik legrégebbi Ikarus busza ismét régi fényében


Olvass tovább

Comments are closed.

Kategóriák

  • Afrika (20)
  • Ázsia (25)
  • Észak és Dél Amerika, Kanada (21)
  • Európa (73)
  • Közel-kelet (18)
  • Minden más (60)

Legutóbbi cikkeink

  • Múlt és jelen „tükörképei” – Az Ikarus Gyár életének képes lenyomata
  • Finnország évtizedekig kimaradt
  • Az Ikarus buszok török garázsfotói jó időszakot idéznek.
  • Világra szóló Ikarus siker lett volna…
  • Ikarus és a Renault – volt ami bejött, volt ami nem

Címkék

ADA Bulgária E91 Egyiptom Eltűnt buszok Finnország Giron Ikarus 30 Ikarus 180 Ikarus 259 Ikarus 260 Ikarus 263 Ikarus 280 Ikarus 281 Ikarus 283 Ikarus 293 Ikarus 412 Ikarus 543 Ikarus 577 Ikarus 620 Indonézia Irak Irán Isztambul Kuba Kuwait Kína Lengyelország leselejtezés Lettország Mexikó Mozambik NDK REEM Repülőtéri busz Svédország Szovjetunió Taipei Tajvan Teherán trolibusz Tunézia Törökország USA Észak Korea
© 2025 Ikarus Világ | Minden jog fenntartva.