logologologologo
  • Főoldal
  • Galéria
  • Archívum
✕
A legendás Ikarus 293-as
2023-12-01
Repülőtéri utasok helyett munkásszállítás
2023-12-02

A kissé problémás Ikarus 60 Kínába is eljutott

Kategóriák
  • Ázsia
Címkék
  • Ikarus 60
  • Kína

A konstruktőrök a pártvezetés elvárásainak megfelelően és nem a szakmai szempontok szerint tervezték az Ikarus 60-as típust.

1951 októberében az Ötéves Terv-kiállításon nagy tetszést aratott az Ikarus 60-as jelzésű új városi autóbusz prototípusa. Hathengeres, 125 lóerős motorral szerelték fel, a busz jól láthatóan a felsővezetés konzervatív elképzeléseit tükrözte.

A kiállításról – természetesen a korszaknak megfelelően – ódákat zengett a sajtó: „Az ötéves terv kiállítás bizonysága annak, hogy dolgozó népünk mer és tud nagyot alkotni.”

Azért némi kritika is megfogalmazódott: „Pártunk kezdeményezte és dolgozta ki, de menetközben folyton javítani, megvalósítani csak dolgozó népünkkel együtt, az ő értelmének és kétkezi munkájának segítségével lehet.”

Mert mint be is bizonyosodott volt mit javítani az Ikarus 60-ason is.

’52 elején indult a sorozatgyártás. Rögtön volt rá vevő Lengyelországban, az NDK-ban, a Szovjetunióban és Kínában is. Akkor már legalább 140 darab Ikarus 60-as járta Magyarország útjait, és már például Kína is vett 200-nál többet ebből a típusból, az 1952 májusában elindított sorozatgyártás óta, amikor 1954-ben az Autóközlekedési Főigazgatóság részletes szakvéleményében durván kritizálta az Ikarus 60-ast.

Például kifejtették, hogy lehet az, hogy noha az Ikarus-60 típusú autóbuszokon a sebességváltó távkapcsoló-rudazat aránylag rövid, mégis mindennapi eset a távkapcsolócsukló-törés. Vagy, a forgalomban lévő buszok műszerei rövid idő alatt tönkrementek. De arról is panaszkodtak, hogy a buszban a vezetőfülke mögötti üléseknél az utasok nem tudták a lábukat az ülés alá tenni, és az álló utasok letaposták az ülők lábát.

Van olyan feljegyzés is, hogy egykor a garázsokban dolgozó szerelők sem rajongtak értük, az Ikarus 60-asokat a „fal mellé való” -nak mondták, mert a legjobb, ha a garázsban, a fal mellett áll.

Az NDK-n kívül az Ikarus 60-as buszokat ugyancsak piros színű festéssel kérte Kína. Már 1952-től elkezdődött a szállítás, és 1955-ig bezárólag 334 darab járta a kínai utakat. Tegyük hozzá, nem lett olyan sikeres, mint a vele egyidőben szállított Ikarus 30-as, amelyből éppen a dupláját, 640 darabot vett Kína.

Mint ahogy annak idején a lengyelek sem voltak túlzottan elragadtatva az Ikarus 60-as konstrukciótól, 1954-ben egy gazdasági összegző feljegyzésben olvasható, az Ikarus 60-asoknál a kínai utasok kifogásolják, hogy a kocsik zajosak és ráznak. A sofőrök véleménye szerint a vezetőfülkében túlságosan meleg van. A kínai kalauzoknak az volt a kívánságuk, hogy a két ajtót külön lehessen nyitni és zárni.

Félévvel a feljegyzés után szállította az Ikarus az utolsó 60-as kontingenst. A nyitóképen egy kantoni fotóarchívumban található színes kép 1955-ben készült, amikor az utolsó 27 darab Ikarus 60-as megérkezett Huangpu kikötőjébe.

Később a kínaiak is innováltak, Vuhánban a FAÜ-Ikarus 60-as csuklóshoz hasonlóan a kettőből egyet csináltak csuklósként üzemeltetve tovább. Ezen a buszon még van a TR5-höz hasonlóan a buszvezetőt segítő ablak van, a szélvédő alatt jobb oldalon.

Szecsuánban pedig két pótkocsival növelték a szállítható utasok számát.

Share
0

Olvassa el ezt is

2025-01-16

Az Ikarus csuklós Bangkokban is szép emlék


Olvass tovább
2024-12-30

Ganz-Ikarus railbus Malajziának


Olvass tovább
2024-03-19

Miért nem váltak be az ADA buszok


Olvass tovább

Comments are closed.

Kategóriák

  • Afrika (20)
  • Ázsia (25)
  • Észak és Dél Amerika, Kanada (21)
  • Európa (73)
  • Közel-kelet (18)
  • Minden más (60)

Legutóbbi cikkeink

  • Múlt és jelen „tükörképei” – Az Ikarus Gyár életének képes lenyomata
  • Finnország évtizedekig kimaradt
  • Az Ikarus buszok török garázsfotói jó időszakot idéznek.
  • Világra szóló Ikarus siker lett volna…
  • Ikarus és a Renault – volt ami bejött, volt ami nem

Címkék

ADA Bulgária E91 Egyiptom Eltűnt buszok Finnország Giron Ikarus 30 Ikarus 180 Ikarus 259 Ikarus 260 Ikarus 263 Ikarus 280 Ikarus 281 Ikarus 283 Ikarus 293 Ikarus 412 Ikarus 543 Ikarus 577 Ikarus 620 Indonézia Irak Irán Isztambul Kuba Kuwait Kína Lengyelország leselejtezés Lettország Mexikó Mozambik NDK REEM Repülőtéri busz Svédország Szovjetunió Taipei Tajvan Teherán trolibusz Tunézia Törökország USA Észak Korea
© 2025 Ikarus Világ | Minden jog fenntartva.