logologologologo
  • Főoldal
  • Galéria
  • Archívum
✕
Az átalakítás egyedivé tette a Hong kongi Ikarus buszokat
2023-12-09
Ikarus busszal Mexikóba
2023-12-16

2000 busz indította el az Ikarust a világhírnév felé

Kategóriák
  • Európa
  • Minden más
Címkék
  • Ikarus 30

Tény, hogy az 50-es évek elejétől külföldön az egyik legkeresettebb magyar iparcikk az Ikarus 30-as volt. Beszédes statisztika ’53-ból: akkor több futott ebből az egyfajtából a határokon túl, mint ahány autóbusz Magyarországon összesen forgalomban volt.

1952-ben Csehszlovákiában Olmütztől a Csorba-tóig, ezekből vásárolt Románia, Finnország, Törökország és Bulgária, sőt az autóiparáról világszerte elismert NDK is rendelt belőle kétszáz darabot.

Azonban nem verték nagydobra, hogy az Ikarus 30-as egyáltalán nem volt jó a városi tömegközlekedéshez.

Csak ülő utasok számára volt hely. Az is igaz, hogy eredetileg városközi forgalomra tervezték ezt a típust, ez még azon is látszik, hogy homlokjelzőnek sem volt helye.

Sok ország viszont örömmel kapott rá a 30-asra, pláne, hogy 1951 februárjában a Genfi Autókiállításon is sikerrel debütált, ami jó referenciának bizonyult.

Az is újdonság volt, hogy önhordó-karosszériájú konstrukció volt, kovácsolt vasból készült váz helyett lemezből préselt merevítőket alkalmaztak. Megtartotta a trambusz — a kocsitestbe beépített motorral gyártott autóbuszok elnevezése — elrendezést. Az önsúlycsökkentésnél, a vázszerkezet számításánál a Tr. 3.5 tapasztalatai alapján, a szükséges anyagmennyiséget a lehetőségig lecsökkentették. A jármű befogadóképessége 20 százalékkal volt nagyobb, motorja is erősebb elődjénél, súlya mégsem változott. 1951 augusztus folyamán megindulhatott az új jármű sorozatgyártása. A 3175 darabból 2040 került külföldre.
A gyárban tudott volt, hogy a fejlesztés alapvető problémája kényszerhelyzetben fogant, és csupán a korlátozott feladatokra alkalmas típus gyártásával nem oldódott meg. Sürgős volt a nagyobb befogadóképességű, korszerű autóbusztípus kifejlesztése.

Ezzel a felismeréssel indult el egy közel 50 éven át tartó igazán impozáns világhírűvé vált „ikaruszos szárnyalás”.

Share
1

Olvassa el ezt is

2025-03-02

Múlt és jelen „tükörképei” – Az Ikarus Gyár életének képes lenyomata


Olvass tovább
2025-02-18

Finnország évtizedekig kimaradt


Olvass tovább
2025-02-18

Az Ikarus buszok török garázsfotói jó időszakot idéznek.


Olvass tovább

Comments are closed.

Kategóriák

  • Afrika (20)
  • Ázsia (25)
  • Észak és Dél Amerika, Kanada (21)
  • Európa (73)
  • Közel-kelet (18)
  • Minden más (60)

Legutóbbi cikkeink

  • Múlt és jelen „tükörképei” – Az Ikarus Gyár életének képes lenyomata
  • Finnország évtizedekig kimaradt
  • Az Ikarus buszok török garázsfotói jó időszakot idéznek.
  • Világra szóló Ikarus siker lett volna…
  • Ikarus és a Renault – volt ami bejött, volt ami nem

Címkék

ADA Bulgária E91 Egyiptom Eltűnt buszok Finnország Giron Ikarus 30 Ikarus 180 Ikarus 259 Ikarus 260 Ikarus 263 Ikarus 280 Ikarus 281 Ikarus 283 Ikarus 293 Ikarus 412 Ikarus 543 Ikarus 577 Ikarus 620 Indonézia Irak Irán Isztambul Kuba Kuwait Kína Lengyelország leselejtezés Lettország Mexikó Mozambik NDK REEM Repülőtéri busz Svédország Szovjetunió Taipei Tajvan Teherán trolibusz Tunézia Törökország USA Észak Korea
© 2025 Ikarus Világ | Minden jog fenntartva.